رئیس جمهوری مصر به نیروهای مسلح کشورش دستور "آمادگی نبرد" داد

به دنبال تحولات لیبی و پافشاری اتیوپی در پرونده سد النهضه، رئیس جمهوری مصر به نیروهای مسلح کشورش دستور "آمادگی نبرد " داد.

اخبار بین الملل​-عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر از نیروهای مسلح کشورش خواست که برای حفاظت از امنیت ملی این کشور کاملاً آماده باشند.

طبق این گزارش، سیسی با حضور رئیس ستاد عملیات نیروهای مسلح، رئیس ستاد مهندسی نیروهای مسلح و فرمانده منطقه مرکزی نظامی با محمد زکی، فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر دیدار کرد.

در همین راستا، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر گزارش داد که سیسی در جریان این نشست از تمامی اوضاع امنیتی و تلاش‌های نیروهای مسلح برای کنترل مرزها و تعقیب عناصر تروریستی در سینا و به ویژه منطقه نظامی غربی مطلع شد.

ناظران معتقدند که این دیدار و درخواست سیسی برای آماده‌باش نیروهای مسلح مصر به دو دلیل یعنی تحولات لیبی و اصرار اتیوپی بر به عدم تعویق پر کردن سد النهضه صورت گرفته است.

تحولات لیبی

دولت وفاق ملی لیبی دوشنبه کنترل کامل پایگاه راهبردی "الوطیه" در جنوب غرب طرابلس را به دست گرفت و منطقه نظامی  غربی که سیسی به آن اشاره کرد یکی از چهار منطقه نظامی نیروهای مسلح مصر بوده که مقر آن در "مرسی مطروح" واقع در نزدیکی مرزهای لیبی است.

طبق این گزارش، عبدالفتاح سیسی یکی از حامیان اصلی خلیفه حفتر، فرمانده شورشیان شرق لیبی به شمار می‌رود و ارتش مصر نیز مسؤول آموزش نیروهای حفتر است.

سد النهضه

اما در اتیوپی، وزیر خارجه این کشور در پیامی برای شورای امنیت تأکید کرد که کشورش علی‌رغم هشدارهای مصر، هیچ دلیلی برای به تعویق انداختن آبگیری و پرکردن سد النهضه نمی‌بیند.

احداث سد النهضه توازن قوا در حوزه رود نیل را بکلی تغییر داده‌اند. عملیات احداث سد از یک سو تمامی معاهدات قبلی را صرف نظر از درست یا غلط بودن آنها برهم زده و از سوی دیگر تهدیدات مصر برای به کارگیری نیروی نظامی برای حل و فصل موضوع نیز تاکنون بی‌تاثیر بوده است.