موج جدید خشونت‌های مسلحانه در آمریکا

پلیس ایالت آرکانزاس گزارش داد: تحقیقات متعددی برای روشن شدن موج تیراندازی که در ۲۶ ساعت گذشته در پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت جنوبی آمریکا رخ داده، آغاز شده است.

در این بازه زمانی درمجموع ۱۱ تیراندازی ثبت شده است که در جریان آن‌ها، سه نفر کشته و سه نفر دیگر هم زخمی شده اند.

موج خشونت در حالی در آمریکا ادامه دارد که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است تا به تیراندازی‌هایی که در جاهای مختلف این کشور اتفاق می‌افتد، پایان دهد: مقابل ساختمان کنگره، در سوپرمارکت‌ها، در مدارس، اداره‌ها، منازل، ...

بر اساس داده‌های «آرشیو خشونت با اسلحه» (Gun Violence Archive)، از اول ژانویه تا ۱۴ اوت ۲۰۲۲، بالغ بر ۴۱۶ تیراندازی دسته‌جمعی در آمریکا رخ داده است. تیراندازی جمعی زمانی اتفاق می‌افتد که به چهار نفر یا بیشتر، بدون احتساب تیرانداز، شلیک می‌شود.

نمودارهای این تارنمای آماری نشان می‌دهند که بیشتر تیراندازی‌ها در شرق آمریکا به ویژه در ایالت‌های فلوریدا، جورجیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، آلاباما، می‌سی‌سی‌پی، تنسی، کنتاکی و نیویورک رخ داده است.

بر اساس داده‌های «آرشیو خشونت با اسلحه»، تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۹ هزار و ۴۱۱ مورد مرگ‌ومیر ناشی از سلاح گرم در آمریکا ثبت شده است که افزایش ۳۰ درصدی نسبت به پنج سال قبل (از ۲۰۱۵) را نشان می‌دهد.

نکته جالب توجه اینکه پس از ثبت ۲۶۹ تیراندازی دسته‌جمعی در آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی، تاکنون و فقط در  مدت هشت ماه، ۴۱۶ مورد تیراندازی گزارش شده است و احتمالا امسال رکورد خشونت مسلحانه در این کشور مدعی حقوق بشر و دمکراسی شکسته خواهد شد.

روند خشونت در حالی در آمریکا ادامه دارد که «کارولین مالونی» قانونگذار دموکرات، شماری شرکت‌های اسلحه‌سازی (Ruger, Sturm & Co, Daniel Defense, Smith & Wesson, Bushmaster y Sig Sauer) را متهم کرده است که در تبلیغات خود نه تنها از شیوه‌های «اختلال‌آمیز، استثمارگرانه و بی ملاحظه» و «تاکتیک‌های بازاریابی تهاجمی» استفاده می‌کنند بلکه برخی تبلیغات آن‌ها، عبارت‌ها و نمادهایی با موضوع برتری نژاد سفید را شامل می‌شوند. تبلیغاتی که مخاطبان اصلی آن‌ها، مردان جوان هستند.

موج جدید خشونت‌های مسلحانه در آمریکا

این مقام آمریکایی در انتقاد از تجارت شوم سلاح در این کشور، اعلام کرد: این صنعت، محله‌های ما، مدارس و حتی کلیساها را با سلاح‌های مرگبار پر کرده است. با ثبت بیش از ۳۰۰ مورد تیراندازی در سال جاری تا کنون و همچنین خشونت با اسلحه به عنوان عامل اصلی مرگ کودکان در ایالات متحده، واضح است که ما با یک اپیدمی بهداشت عمومی مواجه هستیم.  

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا، خشونت مسلحانه را یکی از مشکلات اصلی کشورش عنوان کرده است.

سنای آمریکا ۲۴ ژوئن (سوم تیر ماه) اولین قانون مهم کنترل اسلحه در ۳۰ سال گذشته را تصویب کرد. این طرح با ۶۵ رای موافق توسط سناتورها تایید شد.