استفاده از ۱۵ نوع سلاح ممنوعه آمریکایی و انگلیسی علیه یمن

شمار قربانیان مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای به جا مانده از جنگ ائتلاف متجاوز سعودی در یمن همچنان در حال افزایش است. به طوری که فقط در دوره آتش بس اخیر، بیش از ۲۵۵ نفر از جمله ۸۴ کودک قربانی شدند.

این در حالی است که تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش میزان خسارات ناشی از انفجار بقایای مهمات جنگی ائتلاف متجاوز سعودی همچنان محدود است.

«احمد محمد زبیبه» خبرنگار المیادین در صنعا گفت: این کودک قربانی بمب‌های به جامانده از جنگ ائتلاف متجاوز سعودی در منطقه «نهم» در شمال شرق صنعا است. او اینجا در یکی از بیمارستان‌های صنعا بستری شده در حالی که دستش قطع و ترکش‌های ناشی از انفجار یکی از مین‌های به جامانده از جنگ در کل بدنش پخش شده است. در طول سال‌های جنگ، دولت نجات ملی در صنعا سه میلیون بمب و مین به جامانده از جنگ را خنثی و پاکسازی کرده است.

امین سلمان کارشناس و متخصص فنی در امور بمب‌های خوشه ای افزود در طول این مدت بیش از ۱۵ نوع بمب و مهمات خوشه‌ای استفاده شده که شواهد حاکی است ۹ نوع آن در آمریکا، دو نوع در انگلیس و ۴ نوع در برزیل ساخته شده است. مشکل مرکز خنثی سازی مین در صنعا، موجود نبودن تجهیزات مدرن برای شناسایی محل‌هایی است که مین‌ها و مهمات جنگی در آن وجود دارد.

علی صفره، مدیر مرکز اجرایی خنثی سازی مین در صنعا نیز گفت: سازمان ملل روز ۲۵ ماه مه گذشته به ما خبر داد نیرو‌های شناسایی و خنثی سازی مین نتوانسته اند مجوز خرید و وارد کردن این تجهیزات را از عدن و ریاض دریافت کنند و شمار قربانیان انفجار مین‌ها و مهمات خوشه‌ای ائتلاف متجاوز، فقط در دوران آتش بس به ۲۵۵ نفر از جمله ۸۴ کودک رسید.

استفاده از ۱۵ نوع سلاح ممنوعه آمریکایی و انگلیسی علیه یمن

باقی مانده بمب‌ها و مهمات خوشه‌ای ساخت آمریکا و انگلیس در این نمایشگاه، نمونه‌ها و شواهدی محسوب می‌شود که حجم جنایت‌های واشنگتن و لندن را همگام با ائتلاف متجاوز سعودی علیه ملت یمن در سال‌های جنگ نشان می‌دهد، بدون اینکه جامعه جهانی برای محکومیت آن و جلوگیری از استفاده از این مهمات جنگی وارد عمل شود.