آمریکا و غرب از بازگشت آوارگان سوری جلوگیری می‌کنند

عصام شرف الدین وزیر مهاجرت و امور پناهندگان در  لبنان پس از سفر به دمشق و دیدار با «حسین مخلوف» وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه ، درباره بازگرداندن آوارگان سوری با مخلوف گفت‌وگو کرد.

پایگاه خبری العهد لبنان گزارش داد، هدف از این نشست، بازگشت امن و سریع آوارگان سوری به کشور خود بر اساس جدولهای زمانی معین است و توافق شده بود که ماهانه ۱۵ هزار آواره سوری بازگردانده شوند و در مراحل بعدی، این تعداد افزایش پیدا کند.

«نوار الساحلی» مسئول پرونده آوارگان در جنبش حزب الله لبنان تأکید کرد، طرف سوری که از بازگشت مردمش استقبال می‌کند، پاسخ مثبتی به این همکاری داده و برای پذیرش آنان، اعلام آمادگی کرده است.

 آمریکا و غرب از بازگشت آوارگان سوری جلوگیری می‌کنند

الساحلی به العهد گفت: رابطه بین دو کشور باید در سطوح عالی مانند ریاست جمهوری یا نخست وزیری باشد. البته لبنان تصمیم بازگشت آوارگان را گرفته است، ولی در سطح بین‌المللی مانع‌تراشیهایی از سوی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حضور یک و نیم میلیون آواره سوری، فشار مضاعفی بر اقتصاد لبنان وارد کرده است، خاطر نشان کرد، اجرای طرح بازگشت آوارگان اگر مورد موافقت غرب قرار نگیرد، دشوار است و به همین دلیل باید دولت لبنان به آمریکا و غربیها فشار وارد کند.

این مسئول لبنانی با اشاره به اختلافاتی که بین دولت و کمیساریای عالی آوارگان سوری وجود دارد، تصریح کرد: این کمیساریا برای باقی نگه داشتن آوارگان در لبنان است، نه بازگرداندن آنان به کشورشان. هر چند که بیشتر مناطق سوریه هم امن است.

الساحلی با تأکید بر اینکه سازمان ملل باعث شده است که آوارگان سوری در لبنان بمانند، عنوان کرد: این سازمان به آنان کمک و در عین حال آنها را تهدید می‌کند که در صورت بازگشت به کشورشان، [این کمکها را] قطع خواهد کرد.

«عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی لبنان هم ماه گذشته تأکید کرد که جامعه بین‌المللی قصدی برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان ندارد و کشورهای بزرگی هستند که به بهانه‌های متعدد، در روند بازگشت آوارگان سنگ‌اندازی می‌کنند.