شروط دمشق برای عادی سازی روابط با ترکیه

نضلان قبلان، سفیر سابق سوریه در ترکیه در جریان مصاحبه‌ای با شبکه اسپوتنیک اعلام کرد که تحول در روابط دمشق- آنکارا به دنبال اجلاس تهران و سوچی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد که علت چرخش ترکیه، به تغییر دیدگاه مقامات ترک و نظام آن کشور مبنی بر عدم محتمل بودن تغییر نظام سوریه با نیروی نظامی برمی‌گردد. این سفیر سوری در ادامه افزود: آنها درک کرده‌اند که راهی جز راه‌حل سیاسی وجود ندارد.

قبلان درباره برجسته‌ترین خواسته‌هایی که ممکن است دمشق برای احیای روابط مطرح کند، گفت: ترکیه باید دست از حمایت از سازمان‌های تروریستی بردارد، ترکیه باید به دولت مرکزی سوریه برای تسلط کامل بر ادلب از جمله گذرگاه "باب الهوا" و باقی مناطق این استان و همچنین جاده M۴ که لاذقیه را به حلب و شمال و شمال شرق متصل می‌کند، کمک کند.

شروط دمشق برای عادی سازی روابط با ترکیه

سفیر سابق سوریه افزود: دمشق همچنین از آنکارا می‌خواهد که نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند، دست از حمایت از شبه نظامیان تروریستی بردارد و از طریق روابط خود با کشورهای غربی و عضویت در ناتو، به رفع تحریم‌ها علیه بسیاری از نهادهای دولتی و شخصیت‌های سوریه کمک کند.

وی ادامه داد: تنها در این صورت است که می‌توان گفت صفحه جدیدی وجود دارد که می‌توان باز کرد. معلوم است که دشمنی دائمی یا دوستی دائمی در سیاست وجود ندارد و بنابراین همه احتمالات وجود دارد و در منافع ترکیه و سوریه برای بازگرداندن این صفحه امتیازات بسیاری وجود دارد.