نگرانی مردم فرانسه از افزایش قیمت مواد غذایی، انرژی و سوخت

مردم فرانسه نگران کاهش سطح زندگی به دلیل افزایش هزینه‌ها به ویژه در زمینه انرژی هستند.

خبرگزاری «آناتولی» روز سه شنبه در گزارشی نوشت، قیمت مواد غذایی ، انرژی و سوخت در فرانسه که از قبل هم تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته بود  پس از جنگ اوکراین و روسیه به سرعت افزایش یافته، و انتظار می‌رود که موج گرما و خشکسالی باعث افزایش قیمت‌ها شود.

«سایسابیل دافراین» دانشجوی مهندسی ساکن «ورسای» گفت: «به عنوان یک دانشجو، فکر می کنم سطح زندگی من پایین آمده است، چون درآمدمان همان است.»

دافراین خاطرنشان کرد که قیمت هر محصول مواد غذایی حداقل ۱ یا ۲ یورو افزایش یافته است. دافرین همچنین اظهار داشت، در حالیکه چند سال پیش برای یک مخزن بنزین از او ۵۰ تا ۶۰ یورو دریافت می‌شد، اکنون این مبلغ به ۹۰ تا ۱۰۰ یورو رسیده است.

«حسن بیناته» ساکن «گوسینویل» در حومه پاریس نیز اظهار داشت که مدتی است که قبض برق کمتر از ۴۰ یورو در ماه برای او صادر نشده و قیمت‌ها روزانه در حال افزایش است. زندگی در فرانسه امروز واقعاً سخت و پرهزینه است.

«لیندا» یکی از ساکنان «سن دنیس» نیز گفت که در ماه‌های اخیر افزایش جدی در قیمت انرژی و مواد غذایی وجود داشته است. وی افزود: «همه چیز افزایش یافته است. من کمی خوش شانس هستم زیرا فرزندانم بالغ هستند. آنها از نظر مالی مستقل هستند و کار می کنند. من برای کسانی که بچه دارند ناراحتم.»

«موسوی فواد» از دیگر شهروندان فرانسه که در صنعت ساختمان فعالیت می‌کند، با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در همه جا از سوخت گرفته تا مصالح کار افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: «هزینه سوخت دو برابر شده است.»

بر اساس داده‌های «موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه»، تورم در این کشور در ماه جولای به ۶.۱ درصد به صورت سالانه رسید. بیشترین افزایش در قیمت انرژی با ۲۸.۵ درصد به ثبت رسیده است.

طبق گزارش فدراسیون ملی انجمن‌های دانشجویی فرانسه، میانگین هزینه‌های دانشجویان دانشگاه در ابتدای سال تحصیلی به ۲۵۲۷ یورو می‌رسد. این مرکز این افزایش را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷.۳۸ درصد اعلام و آن را «تاریخی» توصیف کرد.

نگرانی مردم فرانسه از افزایش قیمت مواد غذایی، انرژی و سوخت

فضای متشنج اجتماعی نیز چالشی برای «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه است که ائتلاف میانه روی او ماه گذشته اکثریت مطلق خود را در پارلمان از دست داد، زیرا رای دهندگان ماکررون را به دلیل بی توجهی به نارضایتی‌های روزانه تنبیه کردند.

چندی قبل «الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه با اشاره به شکست ائتلاف حزب حاکم در کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمانی گفت: «این مساله برای فرانسه خطرناک است.»

«برنو لومیر» وزیر دارایی فرانسه نیز در مصاحبه با شبکه دو فرانسه با اشاره به  شکست حزب حاکم در کسب اکثریت پارلمانی، آن را یک «شوک دموکراتیک» خواند اما گفت: «من مطمئن هستم که ماکرون با همین شرایط باز هم قادر به اداره امور کشور است.»