سناریوهای تل‌آویو برای حل بحران آژانس یهود با مسکو

در سایه تداوم تنش میان مسکو و تل‌آویو بر سر آژانس یهود ، روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» با انتشار گزارشی به بررسی راهکار رژیم صهیونیستی برای حل بحران مربوط به آژانس یهود در روسیه پرداخت. بحرانی که ماه‌ها است، روابط میان مسکو و تل‌آویو را تحت تاثیر قرار داده است.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه سیاسی نوشت که «در حال حاضر آمادگی‌های لازم برای سه سناریو اصلی به منظور مقابله با این بحران در حال انجام است» و  «این امید وجود دارد که توافقی حاصل شود تا به موجب آن آژانس یهود بتواند بزودی، به فعالیت خود ادامه دهد».

بنا بر این گزارش، «آژانس یهود نیز مانند سایر سازمان‌های خارجی در روسیه از طریق یک انجمن محلی به نام «آنو» فعالیت می‌کند. در اسرائیل همچنان تلاش می‌شود تا کار این انجمن سازماندهی شود تا بتواند طبق روال به فعالیت خود ادامه دهد و با تغییراتی جزئی با الزامات قوانین روسیه، تطبیق یابد».

به نوشته این روزنامه، ، چنین راه حلی از یک سو به روس‌ها این امکان را می‌دهد که ادعا کنند با  مجموعه‌ای که به گفته آ‌نها به طور غیرقانونی اطلاعات شهروندان روسیه را جمع آوری می‌کرد، قانونی برخورد کرده‌اند و از سوی دیگر، پس از اعمال برخی اصلاحات فنی منطبق بر الزامات قانونی روسیه، فرصت تداوم فعالیت صهیونیستی در روسیه داده می‌شود.

این منبع آگاه سیاسی ادامه داد که سناریوی دوم، ایجاد تغییرات فنی اساسی در کار آژانس یهود برای برون‌رفت از بحران کنونی است.

این در حالی است که دادگاه مسکو درخواست وزارت دادگستری روسیه برای آغاز محاکمه آژانس یهود را پذیرفت، اما جلسات را به مدت یک ماه به تعویق انداخت و قرار است این محاکمه در ۱۹ سپتامبر از سر گرفته شود. به نوشته اسرائیل هیوم، «دلیل رسمی این تعویق، تمایل به مهلت دادن به وکیل آژانس یهود برای مطالعه مواد و اسناد ارائه شده در پرونده آژانس است که نشان‌دهنده تمایل مسکو به استفاده از عنصر زمان برای دستیابی به راه حلی خارج از دیوار دادگاه است».

به نوشته این روزنامه عبری، «اسرائیل برای همه احتمالات از جمله سناریوهای افراطی آماده است. در یکی از بدترین سناریوها، انجمن "آنو" بسته می‌شود و روسیه اجازه فعالیت آژانس یهود در چارچوب آن را نمی‌دهد».

اما به گفته این منبع، در چارچوب یک انجمن جدید، به یهودیانی که مایلند به طور مستقل به اسرائیل مهاجرت کنند، اجازه داده خواهد شد. اما «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پیشتر گفته بود که این سناریو، برای روابط اسرائیل و روسیه، عواقبی دارد.

سناریوهای تل‌آویو برای حل بحران آژانس یهود با مسکو

با این وجود روزنامه عبری مذکور ابراز امیدواری کرد که تل‌آویو و مسکو با یکدیگر بر سر بستن انجمن توافق کنند و پس از آن، به طور همزمان، فعالیت‌های آژانس به در چارچوب یک انجمن جدید از سر ‌گرفته شود.

روابط رژیم صهیونیستی با روسیه، بعد از جنگ مسکو و کی‌یف رو به تیرگی گذاشت. موضع تل‌آویو در مخالفت با روسیه و در قالب اظهارات «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات کابینه در راستای حمایت از اوکراین، نارضایتی‌های مسکو را افزایش داد.

چندی پیش، وزارت دادگستری روسیه از یکی از دادگاه‌های این کشور خواست تا فعالیت‌های آژانس یهود در این کشور را متوقف کند؛ زیرا مدارکی وجود داشت که نشان ‌می‌داد که این آژانس قوانین کشور روسیه را نقض کرده است. در پی اعلام این امر، یک هیأت صهیونیستی پنجم مرداد ماه جاری (۲۷ ژوئیه) برای بررسی موضوع آژانس یهود «سخنوت» به مسکو سفر کرد که منابع عبری گزارش دادند این سفر نتیجه مثبتی در برنداشته است.