تکلیف کابینه جدید عراق پس از اربعین مشخص می‌شود

«فاضل موات» از رهبران ائتلاف سیاسی «دولة القانون» به ریاست نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق خبر داد که «کمیته هماهنگی» شیعیان (الاطار التنسیقی) در حال انجام اقدامات برای تشکیل دولت جدید است.

موات به پایگاه خبری بغداد الیوم گفت که احزاب حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) احتمالا پس از پایان مراسم زیارت اربعین ، تکلیف کابینه جدید را مشخص خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اجماع سیاسی برای مشخص کردن این موضوع وجود دارد، تصریح کرد: حزب‌های چارچوب هماهنگی، همچنان محمد شیاع السودانی را نامزد نخست‌وزیری خود می‌دانند.

این مسئول دولة القانون همچنین گفت که هیچ قصدی برای تغییر نامزد چارچوب هماهنگی وجود ندارد؛ چرا که السودانی از حمایت سیاسی گروههای اهل تسنن و کُرد و حتی نمایندگان مستقل برخوردار است.

این در حالی است که «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر ، اواخر خرداد ماه گذشته از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق خواست تا استعفای خود را به رئیس پارلمان ارائه دهند و رئیس پارلمان عراق هم با آن موافقت کرد.

تکلیف کابینه جدید عراق پس از اربعین مشخص می‌شود

در حال حاضر اکثریت پارلمان عراق در دست نمایندگان چارچوب هماهنگی قرار دارد، ولی اعتراضات و آشوبگریهای اخیر حامیان جریان صدر، مانع از برگزاری جلسه پارلمان برای تعیین تکلیف کابینه شده است.

الصدر همچنین چند روز پیش خبر داد که از عالم سیاست کناره‌گیری می‌کند. وی گفت که در راستای دستور مرجع خود، آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری، دیگر به سیاست باز نخواهد گشت.

آیت‌الله حائری از مراجع تقلید شیعیان عراق هفته گذشته خطاب به الصدرکه پس از انتخابات عراق و طرح مطالبات غیر قانونی، خواستار انحلال پارلمان شده بود تا از برگزاری جلسه انتخاب نخست وزیر جلوگیری کند، گفت که هر کسی بخواهد با بهره‌بردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است، بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدری‌ها نیست.

  پس از اظهار نظر الصدر درباره کناره‌گیری از سیاست، کانالها و سایتهای نزدیک به این جریان بسته شدند. دفتر صدر هم از تمامی حامیان او خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند.

 البته برخی از مسئولان این جریان مدعی شدند که سایتها و کانالهای جعلی دیگری که خود را منتسب به جریان صدر معرفی می‌کنند، با تهییج حامیان این جریان برای آشوبگری در بغداد و چند استان عراق، سعی در بحرانی کردن وضعیت این کشور دارند.

آشوبگران حامی صدر هم بلافاصله پس از انتشار بیانیه مقتدی، در بغداد تظاهرات و تجمعات خود را آغاز کردند. این تجمعات در چند استان دیگر عراق هم برگزار شد. رهبر جریان صدر اما، با حضور در نشستی خبری در نجف اشرف، برای رویدادهای اخیر در عراق، از مردم این کشور عذرخواهی کرد و برای خروج طرفداران خود از تحصن، ضرب‌الاجل تعیین کرد که پس از آن، خروج حامیان وی آغاز شد .