وعده هسته ای آمریکا به لهستان

معاون رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر لهستان در تماسی تلفنی درباره اوکراین و تولید برق هسته‌ای گفتگو کردند. کاخ سفید با انتشار بیانیه کتبی اعلام کرد که «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور آمریکا و «ماتئوس موراویسکی»، نخست وزیر لهستان روز یکشنبه درباره وضعیت اوکراین و همچنین کمک‌های آمریکا برای تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای در لهستان گفتگو کردند.

در این ارتباط کاخ سفید گفته است: معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نخست وزیر لهستان در این گفتگو بر ادامه کمک‌ها به اوکراین تاکید و توافق کردند این کمک‌ها تا زمانی که لازم باشد به اوکراین ارسال خواهد شد.

در این گفتگو همچنین «کامالا هریس»، بر روابط نزدیک آمریکا و لهستان و تلاش برای تقویت امنیت جمعی از طریق استقرار دائمی پایگاه ستاد فرماندهی پنجم ارتش ایالات متحده در پوزنان، تاکید کرد.

این دو مقام سیاسی همچنین درباره فرصت‌های تقویت همکاری دوجانبه در زمینه تولید برق هسته‌ای غیرنظامی در لهستان، که امنیت انرژی اروپا را ارتقا می‌دهد، گفتگو کردند و قرار شد ایجاد نیروگاه هسته‌ای تولید برق در لهستان در دستور کار مقامات آمریکایی قرار گیرد.

وعده هسته ای آمریکا به لهستان

سال گذشته «آندژی دودا» رئیس جمهور لهستان در اجلاس آنلاین اقلیم که به ابتکار «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با حضور رهبران چهل کشور برگزار شده بود، بر ساخت نیروگاه هسته‌ای برای انتقال انرژی در کشورش تاکید کرده بود. آندژی دودا با اشاره به اینکه هیچ فن آوری در حال حاضر وجود ندارد تا بتواند انرژی را برای مدت زمان طولانی ذخیره کند و تنها گزینه مناسب، انرژی هسته‌ای است، از ساخت نیروگاه هسته‌ای با همکاری ایالات متحده آمریکا خبر داده بود. به گفته کارشناسان، نیاز به انرژی برق در لهستان سالانه حدود سه درصد افزایش می‌یابد.