وداع پرخرج دولت ژاپن با شینزو آبه

براساس تازه‌ترین برآورد دولت ژاپن ، هزینه مراسم رسمی تشییع « شینزو آبه »، نخست‌وزیر فقید این کشور، ۱.۶۵ میلیارد یِن (۱۲ میلیون دلار) خواهد بود.

دولت ژاپن اواخر آگوست (ماه گذشته) برای این مراسم بودجه ۲۵۰ میلیون یِنی را تصویب کرد، اما منتقدان استدلال می‌کردند با توجه به هزینه‌های گزاف مسائل امنیتی و میزبانی افراد بلندپایه، این رقم غیرواقعی است.

اما «هیروکازو ماتسونو» سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز سه‌شنبه اعلام کرد دولت اکنون تخمین می‌زند که هزینه مسائل امنیتی نزدیک به ۸۰۰ میلیون یِن است و میزبانی هئیت‌های خارجی نیز نزدیک به ۶۰۰ میلون یِن هزینه دارد. در کل هزینه این مراسم رقمی نزدیک به ۱.۷ میلیارد یِن است.

به گفته ماتسونا، مراسم رسمی تشییع شینزو آبه، روز ۲۷ سپتامبر برگزار می‌شود و نزدیک به ۶ هزار مهمان از جمله بیش از ۱۹۰ هیئت خارجی که پیش‌بینی می‌شود ۵۰ نفر از آنها سران دولت‌ها باشند، در این مراسم شرکت خواهند کرد.

به نوشته رویترز، نظرسنجی‌های اخیر در ژاپن نشان می‌دهد بیش از ۵۶ درصد مردم این کشور مخالف برگزاری مراسم رسمی و دولتی تششیع شینزو آبه هستند و تنها ۳۸ از مردم مخالفتی با برگزاری این مراسم ندارند.

وداع پرخرج دولت ژاپن با شینزو آبه

شینزو آبه صبح روز جمعه ۱۷ تیر ۱۴۰۱، در شهر «نارا» در غرب ژاپن در حین سخنرانی کارزار تبلیغات انتخاباتی خود هدف چند گلوله قرار گرفت. «تتسویا یاماگامی » ۴۱ ساله، از نظامیان نیروی دریایی ژاپن، از پشت به این سیاستمدار نزدیک شد و از فاصله حدوداً ۱۰ متری با استفاده از اسلحه دست ساز خود، دو گلوله به گردن و سینه شینزو شلیک کرد. بنا بر گزارش‌ها، ضارب برای نزدیک به یک سال نقشه ترور نخست وزیر ۶۷ ساله سابق این کشور را طراحی کرده بود.