تنش یونان و ترکیه جدی تر شد

« مولود چاووش‌اوغلو » وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی درباره تنش‌ها با یونان گفت اگر این کشور فکر می‌کند اتحادیه اروپا پشتش می‌ایستد، فریب خورده است. 

به گزارش شبکه دولتی «تی‌آرتی» ترکیه، وی همچنین با بیان این ادعا که « یونان با اجازه ما عضو ناتو شده»، افزود: آتن باید از قوانین و توافقات بین‌المللی تبعیت کند. 

پیش‌تر، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی در آنکارا به تنش‌های اخیر ترکیه و یونان بر سر تحرکات در برخی جزایر مورد اختلاف دو کشور اشاره کرد و به یونان و حامیان خارجی این کشور هشدار داد.

اردوغان با هشدار به یونان گفت: حمایت ایالات متحده، آن‌ها (یونانی‌ها) را نجات نخواهد داد چرا که ما نیات کسانی که یونان را علیه ما شوراندند، می‌دانیم.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در اظهارنظر دیگری گفته بود که یونان از لحاظ نظامی و سیاسی هم سطح این کشور نیست و آتن باید در قبال اقداماتش علیه پناهجویان پاسخگو باشد.

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند و یکدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. دو کشور همچنین در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان با هم اختلاف دارند. 

ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس» باید غیرنظامی شوند.