حمله تند مشاور ترامپ به بایدن

«استفن میلر» مشاور پیشین کاخ سفید در دوره دونالد ترامپ بعد از این که بایدن در گافی جدید در مراسمی سراغ یکی از نماینده‌های فوت شده کنگره را گرفت، گفت وی باید در بخش مراقبت ویژه خانه سالمندان باشد.

میلر در مصاحبه پنجشنبه شب با نیوزمکس گفت «این نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور بایدن از نظر شناختی حضور ذهن ندارد. او توانایی ذهنی برای خدمت به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده را ندارد. اگر در خانه سالمندان بود، در بخش مراقبت‌های ویژه می‌بود».

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، بایدن چهارشنبه حین سخنرانی پرسید آیا جکی والورسکی نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که ماه گذشته در تصادف رانندگی فوت شد، در بین حضار هست. بایدن گفت: می‌خواهم اینجا از همه شما تشکر کنم، از جمله مقامات منتخب دو حزبی مثل [جیم] مک‌گاورن، سناتور [مایک] براون، سناتور [کوری] بوکر، نماینده ...جکی، حضور داری؟ جکی کجاست؟

بعد از این گاف، سخنگوی کاخ سفید تلاش کرد اقدام رئیس‌جمهور آمریکا را توجیه کرده و وانمود کند که رفتار او ناشی از گیجی یا فراموشی نبوده است. «کارین ژان پی‌یر» گفت: «بایدن از قبل تصمیم گرفته بود که به خانواده این نماینده کنگره بابت آمدن به کاخ سفید خوش‌آمد بگوید. بنابراین، این نماینده در ذهن بایدن بود. نام او به صورت روشن در ذهن رئیس‌جمهور بود».

جمهوری‌خواهان مکررا گاف‌های رئیس‌جمهور آمریکا را نشانه عدم صلاحیت او برای این سمت می‌دانند و به گاف جدید بایدن ۷۹ ساله فوراً با همین استدلال واکنش نشان دادند. میلر هم با تکرار همین استدلال گفت که متمم ۲۵ باید در نظر گرفته شود. این متمم به برکناری رئیس‌جمهور آمریکا از سمت خود می‌پردازد.

بسیاری از تحلیلگران هم در ماه‌های گذشته گفته‌اند که بایدن از لحاظ سلامت ذهنی در وضعیت مناسبی قرار ندارد. با آنکه دوران حضور پنج دهه‌ای بایدن در سیاست همواره با گاف‌ها و لغزش‌های کلامی همراه بوده، از زمان آغاز ریاست‌جمهوری او، در رفتارش شواهدی از گم‌گشتگی‌های زمانی و مکانی مشاهده می‌شود.