پیام تل‌آویو به نصرالله؛ از کاریش گاز استخراج نمی‌‌کنیم

در سایه تشدید مجادلات داخلی در رژیم صهیونیستی بر سر پرونده ترسیم مرزهای آبی با لبنان و تبادل اتهامات میان مقامات این رژیم بر سر عقب‌نشینی در این توافق از بیم تهدیدهای سید حسن نصرالله ،، رسانه‌های عبری اوایل هفته جاری مدعی شدند که تل‌آویو یک‌شنبه(همان دیروز، ۹ اکتبر) روند بهره‌برداری آزمایشی از میدان گازی «کاریش» را آغاز خواهد کرد.

این رسانه‌ها ادعا کردند که این گام رژیم صهیونیستی به معنای آن خواهد بود که تل‌آویو گاز را حتی بدون امضای توافق ترسیم مرزها با بیروت، استخراج خواهد کرد و نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی از شرکت «Energian» خواسته‌اند تا آزمایشات نهایی روند تولید گاز را انجام دهد.

در چنین فضایی، روز گذشته، رسانه‌های عبری اعلام کردند که سایت شرکت انگلیسی «انرژین» که مسئولیت حفاری و استخراج گاز از میدان گازی کاریش برای رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد، هک شده است.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت که یک حمله سایبری از خاک عراق علیه سایت این شرکت صورت گرفته است و گروه‌های هکری موفق شدند سایت‌‌های این شرکت و ادارات گاز در فلسطین اشغالی را هک و آن را از دسترس خارج کنند.

با این وجود شرکت انرژین از «آغاز فرایند پمپاژ آزمایشی معکوس از ساحل به سکوی کاریش» خبر داد و اعلام کرد که این اقدام برای بررسی میزان آمادگی سیستم اتصال دریایی بین سکو و شبکه آن در خشکی است.

رسانه‌های صهیونیستی نیز به نقل از این شرکت نوشتند که «سکوی کاریش به شبکه گاز اسرائیل متصل شد و گاز از ساحل به سکو پمپاژ شد».

سپس شبکه المیادین به نقل از انرژین اعلام کرد که «پمپاژ کردن گاز بخشی از پمپاژ  ویژه سکو است نه آغاز استخراج گاز».

پیش از این رسانه‌های عبری اعلام کرده بودند که سازمان امنیتی اسرائیل به شرکت انرژین تصریح کرده که باید آخرین مرحله از فرآیند بررسی در میدان کاریش را به منظور آمادگی برای شروع استخراج گاز انجام دهد.

پیام تل‌آویو به نصرالله؛ از کاریش گاز استخراج نمی‌‌کنیم

اما پس از گزارش المیادین، وبگاه روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت نیز نوشت که «این اقدام شرکت انرژین و اعلام آن، پس از موافقت وزارت انرژی اسرائیل با فرآیند پمپاژ گاز به سکو  از طریق سیستم خطوط لوله زیر دریا، صورت گرفت».

این روزنامه به نقل از شرکت انگلیسی انرژین نوشت که این اقدام، گام مهمی در فرآیند بهره برداری از سکوی کاریش به شمار می‌آید و در واقع این آخرین مرحله، قبل از استخراج گاز است و  شرکت در حال بررسی این موضوع است که آیا همه چیز برای استخراج مهیا و آماده است.

به نوشته رأی الیوم، رسانه‌های عبری در حالی که صبح روز یکشنبه بر روی آغاز استخراج گاز از میدان کاریش مانور می‌دادند، پس از گذشت چند ساعت، به توضیح اصل ماجرا پرداختند و اعلام کردند: «تل‌آویو از آموس هوچشتاین میانجیگر آمریکایی در پرونده ترسیم مرزها خواسته تا به لبنان اطلاع دهد که امروز از میدان کاریش گاز استخراج نخواهد کرد و تل آویو می‌خواهد به دبیرکل حزب الله این پیام را بدهد که جنگ  نمی‌خواهد».

در همین راستا، مقامات عالیرتبه اسرائیلی در گفت‌وگو با وبگاه عبری «واللا» تصریح کردند: «اسرائیل به لبنان از طریق میانجیگر آمریکایی ابلاغ کرده که پمپاژ گاز بخش مهمی از فرایند فعالسازی و راه‌اندازی این سکو است و آغاز استخراج گاز نیست».

 رسانه‌های عبری سپس تحلیل کردند که این توجیه از سوی تل‌آویو، پس از آن صورت گرفت که نصرالله، اسرائیل را تهدید کرد که استخراج گاز در این مرحله برای حزب‌الله به منزله عبور تل‌آویو از خط قرمز خواهد بود».

سید حسن نصرالله پیش از این گفته بود که تا پیش از دستیابی لبنان به مطالباتش، نمی‌توان به استخراج گاز و نفت از میدان کاریش اجازه داد و اشغالگران در صورت آغاز استخراج گاز از کاریش با مشکل مواجه خواهد شد. به همین دلیل نیز تل‌آویو سطح آماده‌باش از بیم حملات علیه سکوی کاریش را بالا برده است.