مسئله مرزبندی با حمایت پهپادهای حزب‌الله حل شد

در پی اعلام پایان مذاکرات برای ترسیم مرزهای دریایی لبنان و  فلسطین اشغالی و موافقت طرف‌های مربوطه برای انجام توافق، واکنش‌های متعددی در داخل و خارج لبنان به این مسئله وجود داشت و مسئولان این کشور برای بهره‌برداری لبنان از ثروت‌های دریایی خود جهت رسیدگی به بحران اقتصادی ابراز امیدواری کردند.

در همین زمینه «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست‌ترقی‌خواه که چند روز قبل در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده بود اسرائیل در پرونده تعیین مرزهای دریایی تسلیم حزب‌الله شده است با انتشار توئیتی اعلام کرد، مسئله مرزبندی بدون مشکل و بدون جنگ و طبق دیپلماسیِ مورد حمایت پهپادها (3 پهپادی که حزب‌الله در هشدار اولیه به رژیم صهیونیستی جهت عقب راندن این رژیم از منطقه مورد مناقشه به میدان کاریش فرستاده بود) حل شد.

وی افزود، مهم‌ترین کار این است که شرکت ملی نفت به دور از هرگونه قیمومیت سیاسی و به دور از شرکت‌های جعلی که توسط دلالان تشکیل شده است، تأسیس گردد.

ولید جنبلاط چند روز قبل نیز گفته بود، اسرائیل تحت فشارهای حزب‌الله در پرونده مرزبندی تسلیم و مجبور به توافق شد. پهپادهای حزب‌الله (پهپادهایی که حزب‌الله در ماه جولای به‌منظور اخطار به صهیونیست‌ها به فراز میدان گازی کاریش در منطقه مورد مناقشه فرستاد) و همچنین نیاز اروپا به گاز مدیترانه نیز تأثیر زیادی در انجام این توافق داشت. لبنان به قدرت دفاعی حزب‌الله نیاز دارد اما بهتر است که این جنبش دفاعی در کشور تحت نظارت دولت باشد. در هر صورت حزب‌الله در پرونده مرزبندی ثابت کرد که در دیپلماسی نیز مهارت بالایی دارد.

جنبلاط ماه گذشته با هیئتی عالی‌رتبه از حزب‌الله دیدار کرد و دو طرف مسائلی چون پرونده ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی و انتخاب رئیس جمهور جدید و... را مورد بررسی قرار دادند. ولید جنبلاط در پاسخ به متحدان قبلی خود در جریان 14 مارس که از گفتگوی او با هیئت حزب‌الله انتقاد کرده بودند، گفت: حزب‌الله یک مؤلفه اساسی در لبنان است و حتی کشورهای خارجی با این جنبش مذاکره می‌کنند، پس چرا یک طرف داخلی نتواند با آن ارتباط داشته باشد؟

نسخه نهایی پیش‌نویس توافق مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی که توسط «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی در این پرونده تهیه شده بود ساعت 8 صبح دیروز به «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان تحویل داده شد. دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور نسخه نهایی پیش‌نویس توافق مرزی را که آموس هوکشتاین به الیاس بوصعب ارائه داده بود تحویل گرفت. این نسخه برای لبنان راضی‌کننده است و خواسته‌های این کشور را برآورده و بر محافظت از ثروت‌های طبیعی آن تأکید می‌کند.

مسئله مرزبندی با حمایت پهپادهای حزب‌الله حل شد

«ایال حولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: یک توافق تاریخی به حل‌وفصل مناقشه طولانی‌مدت بر سر تعیین مرزهای دریایی با لبنان  خاتمه می‌دهد. ما منافع امنیتی اسرائیل را حفظ کردیم و در راه رسیدن به یک توافق تاریخی هستیم.

با توجه به این اطلاعات پیش‌بینی می‌شود که موعد انجام قرارداد مربوط به تعیین مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی نزدیک باشد، در این راستا شبکه قطری «العربی» اعلام کرد که مقدمات امضای توافق مرزبندی دریایی لبنان و اسرائیل (فلسطین اشغالی) فراهم شده است و انتظار می‌رود این اتفاق در اواخر اکتبر جاری رخ دهد.