لبنان بدون عادی سازی روابط به توافق ترسیم مرز آبی دست یافت

الیاس بوصعب نائب رئیس پارلمان لبنان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "یورو نیوز" درخصوص امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی تصریح کرد که بر اساس مکانیزم ایجاد شده قرار است نامه های امضا شده از سوی دو طرف در آخرین هفته از ماه اکتبر آینده تحویل داده شوند.

وی درخصوص تضمین های این توافق و احتمال بازگشت بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود رژیم صهیونیستی به قدرت و احتمال خروج او از توافق گفت: نمی خواهم که وارد مساله اختلافات در درون رژیم اسرائیل شوم اما آنها اکنون انتخابات زودهنگام پیش رو دارند و طبیعی از که نتانیاهو صدایش را بالا ببرد و از "یائیر لاپید" نخست وزیر کنونی این رژیم انتقاد کند زیرا هر یک از آنها خواهان کسب رای های بیشتری است.

وی گفت: چیزی که می خواهم بگویم این است که خود نتانیاهو زمانی که نخست وزیر بود نیز با لبنان مذاکره کرد و خوب می داند که لبنان پیش از این با کدام نکات مخالفت کرد و از آن ها کوتاه نمی آید. مساله جدید امروز این است که اسرائیل بعد از امضای توافق فرصت تولید گاز و انتقال آن به اروپا را دارد. صادرات گاز یک فرصت اقتصادی بسیار مهم برای تل آویو است؛ به ویژه اینکه اروپایی ها اکنون نیاز مبرم به این گاز دارند و قیمت آن بسیار افزایش یافته است.

بوصعب خاطرنشان کرد:  برای اولین بار سخن در مورد حد ومرز میان دو طرف دشمن مطرح می شود. ما اسرائیل را دشمن خود می دانیم که خاک لبنان را غصب کرده است و همواره اخبار منتشر شده در خصوص اسرائیل و لبنان درمورد  جنگ است. ما  بدون شراکتی سیاسی و یا عادی سازی روابط به یک توافق رسیدیم؛ توافقی که دو طرف ثبات و آرامش می دهد. منفعت همه طرف ها امروز در این است که به این توافق احترام بگذارند و توافق اجرا شود زیرا جایگزین آن نابسامانی خواهد بود.

لبنان بدون عادی سازی روابط به توافق ترسیم مرز آبی دست یافت

رئیس جمهور لبنان پنجشنبه شب از موافقت این کشور با نسخه نهایی توافق مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی خبر داد.

میشل عون گفت: موافقت ما با توافق مرزبندی دریایی پس از مشورت با نخست وزیر و رئیس پارلمان و نیز موافقت اسرائیل انجام گرفت.

رئیس جمهور لبنان افزود: این توافق، با مطالبات لبنان همخوانی دارد و حافظ حقوق این کشور است.

وی اضافه کرد، لبنان هیچگونه عقب نشینی از مطالبات اصلی خود نکرده و همه حقوق خود را نیز گرفته است.

عون همچنین گفت: ما میدان نفتی قانا را به صورت کامل به دست آوردیم. لبنان با این توافق به هیچ عنوان وارد مسیر عادی‌سازی نشده است.

رئیس جمهور لبنان افزود: ما تضمین‌هایی از آمریکا و فرانسه برای از سرگیری فعالیت‌های نفتی در آب‌های لبنان دریافت کردیم.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه با حضور نخست‌وزیر موقت این رژیم تشکیل و پیش‌نویس توافق ترسیم مرز دریایی میان فلسطین اشغالی و لبنان را تائید کرد.