ابعاد ناکامی پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور

سیاستمداران لبنانی می گویند پارلمان این کشور با وجود برگزاری جلسات متعدد، به چند علت هنوز نتوانسته است رئیس جمهور را انتخاب کند. نخستین علت این است که گروه های مختلف داخل پارلمان لبنان هنوز درمورد نام های مشخص برای معرفی به عنوان رئیس جمهور به توافق نرسیده اند.

آنان تاکید کردند که نام میشل معوض به درخواست آمریکا و با حمایت سعودی مطرح شده است تا این گونه وانمود شود که نامزدی برای ریاست جمهوری دارند.

به گفته رسانه ها و سیاستمداران لبنانی، انتخاب رئیس جمهوری جز از طریق توافق بین نیروهای سیاسی خارج از پارلمان امکان پذیر نیست.

آنان افزودند که لبنان در حالی با مشکل انتخاب نشدن رئیس جمهور مواجه است که مشکل دیگری نیز وجود دارد و آن دولت مستعفی یا دولتی است که از اختیارات کامل برخوردار نیست و در نتیجه تا زمانی که رئیس جمهور انتخاب نشود، دولت نیز تشکیل نخواهد شد و اینکه برخی می گویند ترسیم مرزهای دریایی راه را برای تشکیل دولت هموار می کند، صحیح نیست.

ابعاد ناکامی پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور

رسانه ها و سیاستمداران لبنانی با این حال تصریح کردند که انتخاب رئیس جمهور در این کشور دور از دسترس نیست و این امید وجود دارد که مردم لبنان در آینده شاهد اتفاقی خوشایند در نشست پارلمان باشند. هم اکنون همگان درمورد رئیس جمهوری سخن می گویند که هرچند مطالبات همه گروه ها را برآورده نمی کند، اما مورد توافق آنها است.

با این حال برخی نمایندگان پارلمان می گویند در لبنان چنین فضایی که توافق بر سر انتخاب رئیس جمهوری با مشکل روبرو شود، امری عادی است.

آنان خاطرنشان می کنند که شرایط برای انتخاب رئیس جمهوری در لبنان هنوز فراهم نشده و این در حالی است که لبنان کشور اتفاقات غیرمنتظره است.