ماجرای خبر دیدار بایدن با «بن سلمان»

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا غروب یکشنبه به وقت تهران از تجدید نظر ایالات متحده در روابط با عربستان  و عدم ملاقات رئیس جمهور ایالات متحده با ولی‌عهد سعودی  در جریان نشست آتی «گروه-۲۰» در اندونزی خبر داد.

به گزارش منابع خبری، « جیک سالیوان » مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که پس از ایستادگی عربستان در کنار روسیه و علیه منافع آمریکا، جو بایدن در روابط با ریاض تجدید نظر می‌کند.

اینک رئیس جمهور ایالات متحده با درخواست‌های فزاینده‌ای از سوی دموکرات‌ها برای توقف فروش تسلیحات و محدود کردن همکاری امنیتی با عربستان مواجه شده است.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند،بایدن فضای محدودی برای این اقدام خواهد داشت. تحلیلگران بر این باورند که عربستان سعودی برای منافع آمریکا در منطقه، از جمله فعالیت‌های جاسوسی و تلاش‌های این کشور برای مهار ایران بسیار مهم است

«تام کاراکو» مدیر برنامه موشکی «مرکز مطالعات راهبردی آمریکا» گفت، منطق قوی برای ادامه همکاری بین آمریکا با عربستان جود دارد.  به گفته وی، منافع مشترک و قوی آمریکا با عربستان  و حفظ دفاع و بازدارندگی برابر تهدیدات ایران  بین دو طرف وجود دارد. 

دولت بایدن نشست گروه کاری شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا را که قرار بود ماه جاری در ریاض برگزار شود، به تعویق انداخته است.

خبرگزاری «آناتولی» نیز شبانگاه یکشنبه در این باره نوشت، به گفته یک مقام بلندپایه آمریکا،  جو بایدن در جریان نشست «گروه ۲۰» در اندونزی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی دیدار نخواهد کرد.

ماجرای خبر دیدار بایدن با «بن سلمان»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان»  گفت: «بایدن  هیچ برنامه‌ای برای دیدار با ولیعهد عربستان ندارد.»

به گزارش آناتولی، این نشست ۱۵ تا ۱۶ نوامبر ( ۲۴ و ۲۵  آبان) در شهر  «بالی» برگزار می‌شود.

پیش‌تر، «جان کربی» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که پس از آن که اوپک پلاس  اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد، جو بایدن در حال ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده با عربستان سعودی است. 

کربی در مصاحبه گفت: «فکر می‌کنم رئیس‌جمهور بسیار واضح گفته که این رابطه‌ای است که باید به ارزیابی مجدد آن ادامه دهیم و مایل به بازبینی آن باشیم. و قطعاً با توجه به تصمیم اوپک، فکر می‌کنم او در اینجا (مرحله بازبینی) قرار دارد.» 

وی گفت بایدن مایل به همکاری با کنگره بر سر آینده روابط با عربستان سعودی است و توضیح داد تصمیم اوپک پلاس بایدن را ناامید کرد و مایل است با کنگره در سنجیدن این که آینده روابط واشنگتن-ریاض چگونه باید باشد، همکاری کند. کربی اظهار داشت این موضوع تنها به جنگ در اوکراین مربوط نمی‌شود بلکه به منافع امنیت ملی آمریکا مرتبط است. 

پیش از این اظهارنظرها، سناتور «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا از ایالت «نیوجرسی» از دولت بایدن درخواست کرده بود هرچه سریع‌تر تمامی همکاری‌ها با عربستان سعودی را لغو کند.

در ماه‌های اخیر و در پی تشدید تنش‌ها میان غرب و مسکو به بهانه حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال افزایش تولید کشورهای صادرکننده نفت و گاز بوده‌اند تا به نوعی با کاهش صادرات انرژی روسیه مقابله و بر بحران انرژی خود غلبه کنند اما در این شرایط، اخیراً اوپک پلاس به کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت رأی داده است.