دیدار سفیر عربستان با میشل عون

منابع آگاه از پرونده سیاسی لبنان اعلام کردند، برخلاف شایعاتی که طی روزهای گذشته منتشر شده بود هیچگونه تحرک جدی در عرصه تشکیل دولت انجام نشده است.

این منابع در گفتگو با روزنامه الجمهوریه اعلام کرد که «میشل عون» رئیس جمهور لبنان گفته ترجیح می‌دهد در وهله نخست متمرکز بر پرونده انتخاب رئیس جمهور باشد؛ زیرا دیگر نیازی به تشکیل دولت در روزهای باقی‌مانده ریاست‌جمهوری خود نمی‌بیند. عون همچنین در تماس تلفنی که دو روز قبل با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه داشت این موضع خود را به اطلاع وی رساند.

از طرف دیگر منابع آگاه سیاسی لبنان اعلام کردند که این هفته برای تشکیل یا عدم تشکیل دولت تعیین‌کننده است. در این بین حزب‌الله همچنان تلاش دارد دولتی با اختیارات کامل در لبنان تشکیل گردد تا در صورت وقوع خلاء ریاست‌جمهوری بتواند با پیامدهای آن مقابله کند. انتظار می‌رود تلاش‌ مسئولان حزب‌الله در این زمینه طی روزهای آینده ادامه داشته باشد.

از طرف دیگر «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت که از دو ماه گذشته به شکل مرموزی وارد خط سیاسی لبنان شده و قصد دارد تاثیر زیادی در پرونده انتخاب رئیس جمهور این کشور داشته باشد امروز به دیدار «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در کاخ بعبدا (کاخ ریاست‌جمهوری لبنان) رفت .

دیدار البخاری با میشل عون دو هفته قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری وی انجام گرفته است. سفیر عربستان بعد از دیدار با رئیس جمهور لبنان بدون هیچ اظهار نظری کاخ بعبدا را ترک کرد.

به گزارش منابع سیاسی لبنان، ، فشارهای خارجی نقش زیادی در کُند شدن روند تشکیل دولت دارد. از طرف دیگر دیپلمات‌های غربی و عربی به ویژه سفرای آمریکا و فرانسه و عربستان طی هفته‌های گذشته دیدارهای متعددی با یکدیگر داشته و درباره امور سیاسی لبنان گفتگو کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد که عربستان، آمریکا و فرانسه منافع خود را در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان می‌بینند و پرونده تشکیل دولت روی میز مذاکرات آنها قرار ندارد. البته سیگنال‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این کشورها تلاش دارند دولت لبنان در بازه فعلی تشکیل نشود و پیش از آن تکلیف پرونده انتخاب رئیس جمهور روشن گردد.

دیدار سفیر عربستان با میشل عون

این درحالی است که سفیر عربستان در بیروت تحرکات خود را برای متحد کردن سنی‌های لبنان جهت تاثیرگذاری بر روند انتخاب رئیس جمهور جدید بیشتر کرده و طی چند روز گذشته مشغول گشت و گذار در طرابلس بوده و تاکید کرده که سنی‌ها به دور از وابستگی‌های جناحی و حزبی باید با یکدیگر متحد باشند.

منابع خبری گزارش دادند که جولان سفیر عربستان در مناطق مختلف لبنان همچنان ادامه دارد و طی روزهای آینده به عکار و بقاع و شبعا خواهد رفت. سفیر عربستان همچنین درحال برقراری ارتباط با انجمن های مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و درمانگاه‌ها و ... در لبنان بوده و وعده حمایت از پروژه‌های آنها را داده است.