دلیل پرواز 250 جنگنده آمریکا و کره جنوبی

در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی انجام هفتمین آزمایش اتمی کره شمالی و رزمایش اخیر هوایی این کشور با ۱۵۰ فروند جنگنده، کره جنوبی و ایالات متحده  خود را برای برگزاری یک رزمایش هوایی ترکیبی بزرگ با ۲۵۰ جنگنده آماده می‌کنند.

وبگاه «استرایپس» روز چهارشنبه نوشت،در این رزمایش بزرگ جنگنده‌های «اف-۱۶» و «اف-۳۵» ای و بی آمریکا و کره جنوبی حضور دارند.

به گفته ارتش کره جنوبی،  این رزمایش هوایی بر فراز حریم هوایی کره جنوبی از ۳۱ اکتبر تا ۴ نوامبر(دوشنبه ۹ آبان تا جمعه ۱۳ آبان)  برگزار می‌شود و در آن ۱۴۰ جنگنده نیروی هوایی کره جنوبی در کنار ۱۰۰ جنگنده آمریکایی پرواز خواهند کرد.

یک مقام ارتش کره جنوبی در نشست خبری در وزارت دفاع این کشور گفت، این رزمایش از سال ۲۰۱۵ به این سو به منظور افزایش قابلیت همکاری بین نیروهای هوایی کره جنوبی و ایالات متحده انجام می‌شود.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اخیرا از پرواز اسکادرانی از جنگنده‌های کره شمالی نزدیک حریم هوایی این کشور خبر داد. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی  گفت که در بحبوحه تشدید تنش‌ها بر سر آزمایش‌های موشکی کره شمالی، اسکادرانی مشتکل از ۱۰ فروند جنگنده کره شمالی نزدیکی مرز پرواز کردند.  ارتش کره جنوبی در بیانیه خود تنها به شناسایی و رهگیری جنگنده‌های کره شمالی اشاره کرد. کره جنوبی به نوع جنگنده‌های کره شمالی حاضر در این پرواز هیچ اشاره‌ای نکرده است.

این در حالی است که نیروی هوایی کره شمالی در یک رزمایش بزرگ در روزهای گذشته نیز ۱۵۰ جنگنده خود را به پرواز درآورد.

به گفته یک  منبع مطلع، نیروی هوایی کره شمالی برای این  رزمایش مدت‌ها تمرینات فشرده‌ای انجام ‌داد و علی‌رغم کمبود سوخت هواپیما، هواپیماهای زیادی در این رزمایش شرکت کردند. «کیم جونگ اون» رئیس کره شمالی و مقامات نیروی هوایی نیز از نزدیک ناظر این تمرین هوایی بودند. خبرگزاری دولتی کره شمالی نیز خلبانان جنگنده‌های این کشور را «شجاع» لقب داد و از آن‌ها تمجید کرد.

کره شمالی به شدت مخالف هرگونه  حضور قوای خارجی در منطقه است و مخالفت صریح خود را با رزمایش‌های کره جنوبی با آمریکا و کشورهای دیگر اعلام کرده است.