عون و اسد برای ترسیم مرزهای دریایی توافق کردند

میشل عون ، رئیس جمهوری لبنان دو روز قبل با بشار اسد ، همتای سوری خود تماس گرفت و با وی درباره روابط دوجانبه و پرونده ترسیم مرزهای دریایی گفت‌وگو کرد.

 

الاخبار نوشت: عون و اسد با تشکیل هیئت‌های رسمی از وزارتخانه‌ها و ادارات رسمی دو کشور و برگزاری جلساتی در بیروت و دمشق موافقت کردند؛ به ویژه اینکه موارد اختلافی میان بیروت و دمشق در پرونده ترسیم مرزهای دریایی غیر قابل حل نیست و فقط نیاز به بحث و بررسی فنی و حقوقی دارند.

عون و اسد تاکید کردند که مذاکرات لبنان و سوریه درباره پرونده ترسیم مرزها بدون میانجی انجام می‌شود و آنچه دو طرف بر سر آن توافق می‌کنند، به عنوان یک معاهده میان دو کشور مستند خواهد شد و به هیچ وجه مشابه آنچه در روند توافق با رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، نخواهد بود.

الاخبار در ادامه اعلام کرد: پس از توافق عون و بشار اسد مقامات ذیربط در دو کشور شروع به تهیه مختصات و خطوط مناطق انحصاری اقتصادی برای دو طرف کرده‌اند.

از سوی دیگر، خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از یک منبع رسمی لبنانی اعلام کرد که یک هیئت دولتی قبرسی دوشنبه به منظور انجام مذاکرات با دولت لبنان درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور به بیروت سفر می‌کند.

طبق گفته این منبع، قرار است هیئت قبرس با نمایندگان وزارتخانه‌های دفاع، انرژی، امور خارجه و کار لبنان با حضور کارشناسان از دو طرف گفت‌وگو کند.

عون و اسد برای ترسیم مرزهای دریایی توافق کردند

این منبع لبنانی درباره آخرین تحولات و اخبار مربوط به امضای نهایی توافق ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی نیز گفت: آموس هوکشتاین، میانجی آمریکا در این پرونده چهارشنبه وارد بیروت می‌شود و محور اصلی این سفر، اطلاع از آمادگی‌ها برای امضای توافق در مرکز نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در "الناقوره" است.

مرزهای دریایی بین سوریه و لبنان همانند مرزهای زمینی که کار ترسیم آن‌ها در سال ۱۹۷۱ آغاز شد کاملاً مشخص نشده است زیرا جنگ داخلی که در سال ۱۹۷۵ در لبنان درگرفت مانع از تکمیل روند تعیین مرزهای دو کشور شد.