اوباما: دموکراسی ایالات متحده در خطر است

باراک اوباما که هنوز جزو چهره‌های اصلی حزب دموکرات آمریکا به شمار می‌رود و از محبوبیت بالایی برخوردار است، جمعه در گردهمایی جورجیا گفت که برای انتخابات هشتم نوامبر کنگره، همه باید بیرون بروند و رای‌ بدهند تا دست تئوریسین‌های توطئه انتخاباتی به اهرم‌های قدرت نرسد.

 

اوباما گفت: انتخاب دموکرات‌ها در راس برگه انتخاباتی کافی نیست. ما نیاز داریم که در بالا و پایین برگه رای، آدم‌های خوب را انتخاب کنیم. در سراسر این کشور، برخی از چهره‌هایی که برای تضعیف دموکراسی ما تلاش داشتند، برای کرسی‌ها نامزد شدند و می‌خواهند بر انتخابات بعدی نظارت کنند. و اگر آنها برنده شوند، نمی‌شود گفت که چه پیشامدی ممکن است رخ دهد.

این رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که از زمان ترک کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ عرض اندام چندانی نداشته، در گردهمایی انتخابات جورجیا به عنوان میهمان دعوت بود. این ایالت شاهد دو رقابت انتخاباتی شانه به شانه است که چشم‌ها را به خود مجذوب می‌کند.

رافائل وارناک دموکرات، اولین سناتور سیاه‌پوست ایالات متحده که در این ایالت جنوبی با سابقه طولانی تبعیض نژادی انتخاب شد، به دنبال انتخاب مجدد در برابر هرشل واکر، ستاره سابق فوتبال آمریکایی است که مورد حمایت دونالد ترامپ قرار دارد.

این رقابت علنا مشخص می‌کند که کنترل سنای آمریکا به دست کدام حزب می‌افتد و همینطور تعیین می‌کند که آیا جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند برنامه کاری خود را جلو ببرد یا خیر. همچنین نبرد بی‌امانی برای فرمانداری این ایالت در پیش است؛ جایی که "براین کمپ" جمهوری‌خواه به مصاف استیسی آبرامز دموکرات می‌رود.

دموکراسی ایالات متحده در خطر است

اوباما علاوه بر کوبیدن حزب جمهوری‌خواه در زمینه یکپارچگی انتخاباتی و ادعاهای نادرست ترامپ مبنی بر تقلب در رای‌گیری ریاست جمهوری ۲۰۲۰، به حقوق سقط جنین هم اشاره کرد که از زمانی که دیوان عالی موضع دیرینه در رابطه با قانون "رو در برابر وید" (Roe vs. Wade) را لغو کرده، تهدید شده است.

او گفت: زنان در همه جا باید بتوانند در مورد آنچه در بدنشان اتفاق می‌افتد، حرفی برای گفتن داشته باشند. نباید بحث‌برانگیز باشد که بگوییم شخصی‌ترین انتخاب‌های مراقبت‌های بهداشتی باید از سوی یک زن و پزشک او انجام شود. نه توسط یک مشت سیاستمدار عمدتا مرد.