پیامدهای قدرت‌یابی مجدد نتانیاهو و حزب لیکود برای منطقه

سید رضا صدرالحسینی در تحلیلی درباره تبعات مجدد حضور حزب لیکود و بنیامین نتانیاهو در عرصه قدرت پس از برگزاری انتخابات کنست اظهار داشت: علیرغم تلاش های مضاعفی که تندروها و شخص نتانیاهو در انتخابات کنست داشتند، تندروها اکثریت آرا را کسب کردند و این مساله قطعا تبعاتی هم در داخل رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های اشغالی و هم برای منطقه دارد. 

وی افزود: قطعا اختلافات درونی رژیم صهیونیستی افزایش پیدا می کند و با توجه به بافت جمعیتی این رژیم که بیشتر نگاه سکولار دارد و نتانیاهو نیز از این دیدگاه پیروی می کند این احتمال وجود دارد که مجددا انتخابات برگزار شود. قطعا تندروهای مذهبی(صهیونیست های مذهبی) درخواست هایی از جمله توقف عادی سازی روابط دارند که نتانیاهو نمی تواند آن ها را برآورده کند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: مخالفت تندروهای مذهبی با دو پایتختی، پرداخت حقوق به افرادی که در مراکز مذهبی مشغول هستند و فعالیت تولیدی یا اجتماعی ندارند، همچنین مساله سربازی از دیگر موضوعاتی است که دولت جدید رژیم صهیونیستی با آن ها مواجه خواهد شد. در مجموع ائتلاف به وجود آمده با هدف انتخابات بوده و بسیار متزلزل است و در تمام اینها و چند مورد دیگر اختلافات جدی بین ائتلاف موجود و به تبع آن در دولت و کنست وجود دارد.

صدرالحسینی با بیان این که در کشورهای اروپایی و آمریکا ترس از حضور جریان افراطی به وجود آمده  و این موضوع به داخل رژیم‌صهیونیستی نیز سرایت خواهد کرد، گفت: به دلیل ناامنی‌های گسترده از جمله اینکه در ۱۰ ماهه سال جاری بیش از هشت هزار عملیات در سرزمین‌های اشغالی به ثبت رسیده است، بیش از نیمی از ارتش رژیم برای کمک به حفظ امنیت از مرزها به داخل سرزمین گسیل شده اند و همین موضوع یکی از پرمناقشه ترین مسائل پیش‌روی دولت بوده و باعث دو قطبی در امنیت مرز شده و امنیت داخل تشدید خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به این که ایجاد اختلاف میان رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز از دیگر مواردی است که از سوی تندروها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: دلیل همه این مسائل، آن است که لابی صهیونیست با نگاه سکولار به موضوعات نگاه می کند و حتما دچار اختلافاتی با دولت کنونی خواهد شد به ویژه بین دولت کنونی برگرفته از کنست با دموکرات هایی که در حال حاضر در آمریکا به اصطلاح مسئولیت اداره دولت را دارند. 

پیامدهای قدرت‌یابی مجدد نتانیاهو و حزب لیکود برای منطقه

این کارشناس مسائل منطقه ابراز داشت: نکته دیگر موضوع گرایش جوانان فلسطینی به مبارزه به دلیل تندروی‌ها است و از سوی دیگر احتمالا توهین، حقارت و یا تخریب بخشی از مسجد الاقصی تسریع می شود و همچنین احتمال افزایش نا امنی هایی در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی رژیم صهیونیستی وجود خواهد داشت. در واقع رشد گفتمان مقاومت در کرانه باختری، سرزمین‌های ۴۸، اردوگاه‌ها و غزه پس از روی کار آمدن تندروها کاملا قابل پیش‌بینی است.

صدرالحسینی همچنین گفت: در حوزه منطقه هم احتمال قریب به یقین تندروی های دولت باعث اتحاد کشورهای عربی و جهان اسلام می شود، زیرا تندروهای این دولت، اعتقادی به گفت‌وگو با کشورهای عربی و جهان اسلام ندارند. در مجموع باید این مساله را در نظر داشت که شرایط به وجود آمده سرعت افول و فروپاشی رژیم صهیونیستی را تسریع می بخشد. 

وی اظهار داشت: به دلیل تندروی‌ها چشم انداز آینده از دو حالت خارج نیست یا انتخابات مجدد کنست باید برگزار شود و یا این که دولت به دلیل تندروی ها در منطقه و نظام بین الملل منزوی می‌شود. 

این کارشناس مسائل منطقه درباره این که ائتلاف نتانیاهو به شدت با ایران و به ویژه برنامه هسته‌ای مخالفت دارد آیا ممکن است در این راستا سنگ اندازی کنند؟ گفت: صنعت هسته ای ایران یک صنعت بومی است و این علم در داخل کشور توسعه و به نقطه غیر قابل بازگشت یا توقف رسیده است . ممکن است در حوزه رسانه ای بخواهند تنش ها را افزایش داده و یا در ارتباط با تحریک آمریکا و یا اروپا اقدامی انجام دهند اما این که نقش عملی داشته باشند بعید است.