طعنه بایدن به جمهوریخواهان

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که شامگاه چهارشنبه به وقت محلی، یک روز پس از برگزاری انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا در کاخ سفید در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: رسانه ها موج قرمز بزرگی را انتظار داشتند که رخ نداد.

"موج قرمز بزرگ" اصطلاحی است که جمهوریخواهان در آمریکا درباره پیروزی احتمالی خود در این انتخابات به کار می بردند. اظهارات بایدن در حالی است که بر اساس گزارشها، جمهوریخواهان تاکنون در مجلس نمایندگان آمریکا در مقایسه با دموکرات ها پیشتاز هستند.

شبکه ان ‌بی ‌سی نیوز آمریکا گزارش داده است در انتخابات مجلس نمایندگان،  ۲۲۰ کرسی به جمهوریخواهان و ۲۱۵ کرسی به دموکراتها تعلق خواهد گرفت که بدین ترتیب کنترل این مجلس در اختیار جمهوریخواهان قرار خواهد گرفت و از کنترل دموکراتها و حزب بایدن خارج خواهد شد.

بایدن درباره انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا اظهار داشت: فکر می کنم روز خوبی برای دموکراسی و روز خوبی برای آمریکا بود. البته رای‌دهندگان در انتخابات شفاف گفتند  که مستاصل شده‌اند،  این را درک می‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا که سخنانش بصورت مستقیم از شبکه سی ان ان آمریکا پخش می شد، افزود: مردم آمریکا حرفشان را زدند و ثابت کردند که دموکراسی هویت ما است. رسانه‌ها انتظار موج قرمز بزرگیرا  داشتند، اما رخ نداد و انتظار داشتند که ما خوب عمل کنیم.

بایدن مشارکت مردم آمریکایی در انتخابات میاندوره ای کنگره را تاریخی خواند و گفت: رای‌دهندگان به وضوح ناامید شده‌اند و با توجه به شرایط دو سال گذشته این موضوع ر ا درک می‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد:  نسبت به موضع مردم آمریکا در مورد آنچه به دست آورده‌ایم خوش‌بین هستیم.

بایدن در حالیکه بر اساس نظرسنجی ها و گزارش ها مردم آمریکا از شرایط اقتصادی و تورم موجود ناراضی هستند،  از اقدامات دو سال ریاست جمهوری خود دفاع کرد و افزود:  سیاست‌های اقتصادی موجب  ایجاد ۱۰ میلیون شغل جدید شد و این رقمی تاریخی است.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما بهتر از هر کشور توسعه یافته دیگری با تورم برخورد می‌کنیم و نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۳.۷ درصد رسیده است.

طعنه بایدن به جمهوریخواهان

بایدن  بر خلاف نظرسنجی های مراکز معتبر آمریکایی که حاکی از نارضایتی مردم از عملکرد اقتصادی دولت کنونی آمریکا و کاهش محبوبیت او  دارد، ادعا کرد: اکثریت مردم آمریکا از برنامه اقتصادی من حمایت می‌کنند. 

وی سپس گفت: ما باید معافیت‌های مالیاتی را برای طبقه کارگر تصویب کنیم نه ثروتمندان. 

رئیس جمهور آمریکا همچنین وعده داد هر قانونی را که کنگره کشورش برای ممنوعیت سقط جنین تصویب کند، وتو و سلاح های تهاجمی را در کشورش ممنوع خواهد کرد.

بایدن با بیان اینکه وقتی مردم آمریکا از دستاوردهای ما آگاه شوند، حمایت بیشتری خواهیم داشت، پیش بینی کرد: هنوز امکان حفظ اکثریت دموکراتها در مجلس نمایندگان وجود دارد و ما فقط چند کرسی را از دست دادیم.

این در حالی است که تا زمان سخنرانی بایدن، بر اساس اعلام شبکه سی ان ان آمریکا وابسته به دموکرات ها و حزب رئیس جمهور آمریکا، از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوریخواهان با  ۲۰۳ کرسی در مجلس نمایندگان پیشتاز بوده و دموکراتها نیز ۱۸۷ کرسی در این مجلس را کسب کرده اند.

بایدن در عین حال تمایلش برای همکاری با جمهوریخواهان را  بدون توجه به نتایج انتخابات میاندوره ای اعلام کرد: به مقابله با تجاوز روسیه به اوکراین ادامه خواهیم داد و پس از بازگشت از سفر خارجی، رهبران هر دو حزب را به کاخ سفید دعوت خواهم کرد.

رئیس جمهور آمریکا قرار است در ماه جاری نوامبر چند سفر خارجی از جمله شرکت در نشست رهبران گروه ۲۰ در اندونزی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نمی تواند اقدامات جمهوریخواهان را کنترل کند، وعده داد به کار برای بهبود زندگی مردم آمریکا ادامه خواهد داد.

بایدن اضافه کرد: در طول سالها با تعدادی از جمهوریخواهان کار کرده‌ام. افراد صادقی هستند در حالی که گروه ترامپ و حامیانش در اقلیت هستند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: مشاهده عقب‌نشینی روسیه در خرسون یک روز پس از انتخابات (میاندوره ای کنگره آمریکا)  قابل توجه است.روسها منتظر نتایج انتخابات میاندوره‌ای بودند تا خروج خود از خرسون را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه می‌دانستیم (روسها) با مشکلات زیادی مواجه هستند، ادامه داد که در نشست رهبران گروه ۲۰  فرصتی خواهیم داشت که درباره اقدامات بعدی روسیه گفتگو کنیم.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: اکثر  رهبران خارجی به دنبال همکاری و تعامل با ایالات متحده هستند.

بایدن همچنین با اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت: حزب دموکرات برخلاف انتظارات خوب عمل کرده است و  قصد دارم دوباره نامزد ریاست جمهوری شوم اما عجله نخواهم کرد.

رئیس جمهور آمریکا وعده داد: تلاش می‌کنم تا مطمئن شوم  دونالد ترامپ - رئیس جمهور سابق آمریکا-  به ریاست جمهوری بازنگردد.