هشدار رئیس صندوق بین‌المللی پول به آمریکا و چین

«کریستالینا جورجیوا» نسبت به پیامدهایی که رقابت میان چین و آمریکا برای اقتصاد جهانی دارد، هشدار داد و در عین حال تعرفه‌های اعمال شده بر واردات کالاهای چینی در دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» را همراه با اثرات معکوس توصیف کرد.

رئیس این نهاد بین المللی در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست گفت: ممکن است به دنیایی فقیرتر و با امنیت کمتر برسیم. جورجیوا که در بلغارستان متولد و بزرگ شده در این مصاحبه افزود: من در دوران جنگ سرد در آن سوی پرده آهنین (اصطلاحی که به بخش‌بندی مرزی اروپا پس از جنگ جهانی دوم در سال  ۱۹۴۵ و آغاز جنگ سرد می گویند که براساس آن اروپا به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. پرده آهنین پس از پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۱ برچیده‌ شد) زندگی کردم. بله، هوا بسیار سرد است , آغاز یک جنگ سرد دیگر برای نسل جدید بسیار غیرمسئولانه است.

رویترز در ادامه به تلاش های بی نتیجه تیم «جو بایدن» اشاره کرد که در دو سال گذشته هنوز نتوانسته اند موضوع مربوط به تعرفه های گمرکی اعمال شده بر کالاهای چینی که توسط ترامپ وضع شد و میلیاردها دلار برای واردکنندگان آمریکایی هزینه داشت را حل و فصل کنند.

رئیس صندوق بین المللی پول در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد که باید از طریق اقدامات ممکن وضعیت بهبود یابد، زیرا وقتی چیزی که نباید اتفاق بیفتد، دیگر به این راحتی نمی توان آن را به حالت اول بازگرداند.

هراس شدید تل‌آویو از تقویت جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی

تیم بایدن ماه‌ها است تلاش می کند تا جلوی تورم افسارگسیخته ناشی از وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین را بگیرد. چندین منبع آگاه در اواسط تابستان به رویترز گفتند که تمرین‌های نظامی چین در اطراف تایوان باعث شده مقام های دولت بایدن تمرکز خود را به جای لغو برخی تعرفه ها به اقدامات پکن در تایوان معطوف کند.

چین در پی دیدار «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان از تایوان فعالیت های نظامی خود را در نزدیکی خط حائل تنگه تایوان تقریبا به صورت روزانه در پیش گرفته است.

ضمن آنکه روابط دو اقتصاد بزرگ دنیا در سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند تعرفه‌ها، تایوان، مالکیت معنوی، امنیت سایبری، حذف استقلال هنگ‌کنگ و منشاء شیوع ویروس کرونا و برخی موارد دیگر تیره و تار شده است.