عطوان: آمریکا دریافته که در جنگ اوکراین شکست خورده است

عبد الباری عطوان تحلیلگر سرشناس عرب با اشاره به تغییرات به وجود آمده در موازنه قدرت در جهان و افول قدرت آمریکا و افتادن اوکراین به دام آمریکا و شکست آمریکایی‌ها در جنگ اوکراین و تلاش‌های واشنگتن برای مذاکره با مسکو و فیصله دادن به این جنگ نوشت پس از گذشت ۹ ماه از جنگ اوکراین، آمریکا متوجه شده که در این جنگ شکست خورده است به همین علت با روش‌های گوناگون از جمله مذاکره با روسیه به دنبال پایان دادن به آن است.

عطوان که سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم است در یادداشتی نوشت: ما اغراق نکردیم وقتی گفتیم که آمریکا در تلاش است تا از طریق مذاکرات مستقیم و مسالمت آمیز با مقامات روسیه، جنگ در اوکراین را فورا به پایان برساند تا از درگیری مستقیم بین دو ابرقدرت جلوگیری کند و از وقوع یک جنگ هسته‌ای جهانی که جهان را ویران خواهد کرد، جلوگیری کند، به ویژه پس از اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سه بار تهدید کرد که در صورت به خطر افتادن خاک روسیه و تجاوز به آن در زمینه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تردید نخواهد کرد. گفتنی است اخیرا چهار منطقه رسما به خاک روسیه پیوسته اند. یکی از این چهار منطقه خرسون است که چند روز پیش نیرو‌های روسی از آن عقب نشینی کردند، اما بخشی از خاک روسیه بوده، هست و خواهد ماند.

آمریکا متوجه شده درگیر یک جنگ شکست خورده با فرسایشی مالی و نظامی است

پس از جلسه محرمانه‌ای که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، دو هفته پیش برای بحث در مورد چگونگی گسترش نیافتن جنگ و کشاندن ناتو به عرصه آن برگزار کرد، روز دوشنبه یکی از مقامات کاخ سفید فاش کرد که وزیر سازمان سیا در حال حاضر در آنکارا برای دیدار با همتای خود، سرگئی ناریشکین رئیس سرویس اطلاعاتی روسیه حضور دارد تا پیامی را به طرف روسی در مورد عواقب استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای منتقل کند.

عطوان نوشت: البته ما معتقد نیستیم که هدف از این نشست، رساندن این پیام در مورد خطرات استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای باشد، زیرا روسیه یک کشور کوچکی نیست که این خطرات را نمی‌داند، بلکه ابرقدرتی است که دارای ۶ هزار ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای است. همچنین روسیه از موشک‌های بالستیک مافوق صوت برخوردار است که می‌توانند کلاهک‌های هسته‌ای را حمل کنند و به سواحل شرقی آمریکا برسند و آن را در کمتر از هفت دقیقه نابود کنند.

آمریکا متوجه شده است که تقریبا نه ماه پس از شروع جنگ در اوکراین، درگیر یک جنگ شکست خورده فرسایشی مالی و نظامی در آن است. این در حالی است که صدای تمرد و سرکشی اروپایی‌ها بلندتر شده است که چه از طریق برگزاری تظاهرات، اعتراضات یا از طریق کانال‌های مخفی رسمی خواستار پایان فوری این جنگ و لغو تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده بر روسیه هستند چرا که این تحریم‌ها شکست خورده و تأثیر منفی و زیان‌های ناشی از آن دامن شهروندان اروپایی و خود نظام اتحادیه اروپا را فرا گرفته است به طوری که احتمال ورشکستگی و منحل شدن و برچیده شدن اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

عطوان: آمریکا دریافته که در جنگ اوکراین شکست خورده است

۲ راه پیش روی آمریکا برای خروج از جنگ اوکراین

در این یادداشت آمده است: آمریکا برای خروج از سیاست‌های شکست خورده خود در اوکراین و آسیای جنوب شرقی به دو راه اصلی متوسل شده است:

اولین راه، باز کردن کانال‌های گفتگو، در بالاترین سطوح، با روسیه و چین در مورد مسائل پرتنش اوکراین در اروپا، و تایوان در آسیاست، چرا که دولت آمریکا متوجه شده است که اجرای برنامه هایش برای از بین بردن ائتلاف روسیه و چین، غیر ممکن شده است.

دومین راه، توجیه ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در زمینه توقف اظهارات غیر واقعی خود و تحمیل نکردن شرایط اغراق آمیز خود برای نشستن بر سر میز مذاکره با روسیه است تا بتوان به راه حل‌های سیاسی که به جنگ پایان دهد دست یافت، زیرا زلنسکی کیست که بخواهد بگوید تا زمانی که پوتین در قدرت است با روسیه مذاکره نخواهد کرد؟

در دیدار جو بایدن و شی جین پینگ درباره روسیه مذاکره شده است

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، شرکت در نشست گروه بیست در تفرجگاه بالی اندونزی را بهانه‌ای برای دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین قرار داد. این دیدار به درخواست خود بایدن بود. پس از این دیدار که سه ساعت به طول انجامید، بایدن خطاب به همتای چینی خود گفت: چقدر عالی است که با شما ملاقات کردم و پاسخ رئیس جمهور چین فقط یک لبخند بود!

عطوان نوشت: مسلم است که وضعیت تنش در دریای چین جنوبی و تنگه تایوان در راس مذاکرات نشست روسیه و آمریکا بوده است، اما بعید نمی‌دانیم که رئیس جمهور آمریکا با استفاده از روابط مستحکم چین و روسیه، درخواست میانجیگری پکن را در زمینه تنش موجود بین آمریکا و روسیه کرده باشد. تا چین از تلاش‌های آمریکا که در حال حاضر در حال افزایش است، حمایت کند و این تلاش‌ها در سریعترین زمان ممکن به یک راه حل مناسب برسد.

تحلیلگر مشهور جهان عرب نوشت: از روز اول جنگ اوکراین گفتیم که روسیه در آن شکست نخواهد خورد و آمریکا پس از شکست هایش در عراق و افغانستان حتی یک سرباز را هم برای دفاع از اوکراین به کی یف نخواهد فرستاد و تأکید کردیم که ملت اوکراین در درجه اول و ملت‌های کشور‌های اروپایی در درجه دوم بیشترین قربانیان این جنگ خواهند بود که متحمل خسارات جانی، مادی و اقتصادی خواهند شد. هم اکنون نیز می‌بینیم که دولت آمریکا پرچم‌های سفید به علامت تسلیم را برافراشته است و خواستار آتش بس سریع است و نمایندگان خود را به آنکارا و دیگر کشور‌ها می‌فرستد تا شاید بتواند با همتایان روسی خود دیدار کند و جنگ را متوقف کند.

روسیه چشمان آمریکا را به روی حقیقت جهان چند قطبی باز کرد

آمریکا نازیسم را شکست داد و در جنگ جهانی دوم به دلیل داشتن سلاح هسته‌ای پیروز شد، اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و مقامات آمریکا دو چیز اصلی را فراموش کرده اند: اول اینکه با دو دشمن هسته‌ای در چین و روسیه و افزون بر آنها، کره شمالی روبرو هستند و دوم اینکه آمریکا دیگر تنها ابرقدرتی نیست که قادر به تسلط بر جهان و امکانات اقتصادی، نظامی و سیاسی آن باشد و به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با اعزام نیرو‌های خود به اوکراین و بازگرداندن چهار منطقه به حاکمیت روسیه و قبل از آن الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، چشمان آمریکایی‌ها را به روی این حقیقت تلخ باز کرده است.

عطوان در پایان یادداشت خود آورد: ما انتظار داریم در روز‌ها و هفته‌های آینده توافقی قریب الوقوع و آتش بس در جنگ اوکراین صورت بگیرد البته با توجه به شروطی که روسیه تعیین می‌کند.