وحشت آمریکا از جهش زرادخانه هسته‌ای چین

وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد: زرادخانه هسته‌ای چین تا سال ۲۰۳۵ بیش از سه برابر می‌شود و به ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنتاگون در این گزارش، پکن را به عنوان چالش اصلی نظامی خود معرفی کرده است؛ همچنان که گزارش نظامی سالانه چین بر افزایش نیرو‌های هسته‌ای و متعارف تاکید می‌کند.

در این گزارش آمده است: وزارت دفاع آمریکا تخمین می‌زند ذخیره کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی چین از ۴۰۰ عدد فراتر رفته است. اگر چین به افزایش ذخایر هسته‌ای خود با این سرعت ادامه دهد، به احتمال زیاد تا سال ۲۰۳۵ دارای حدود ۱۵۰۰ کلاهک خواهد بود. با این حال زرادخانه این کشور هنوز از زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه که هر کدام چندین هزار کلاهک هسته‌ای دارند، بسیار عقب‌تر است. در این گزارش آمده است پکن همچنین در حال کار برای مدرنیزه کردن موشک‌های بالستیک خود است که می‌توانند این کلاهک‌های هسته‌ای را حمل کنند. در سال ۲۰۲۱، ۱۳۵ مورد از آن‌ها را آزمایش کرده است.

در ادامه گزارش وزارت دفاع آمریکا تصریح شده است: نیروی هوایی چین نیز در حال برداشتن گام‌های بلندی است و به سرعت در حال رسیدن به نیرو‌های هوایی غربی است.

یک مقام ارشد نظامی، پیش از انتشار این گزارش خاطر نشان کرده بود نیروی هوایی چین در تلاش است به سرعت در همه زمینه‌ها از جمله تجهیزات، پرورش خلبانان خبره و سایر پرسنل پیشرفت کند. این گزارش همچنین تاکید می‌کند چین با اتکا به افزایش توان نظامی خود اکنون اقدامات قهرآمیز و تهاجمی‌تر در منطقه هند و اقیانوسیه انجام می‌دهد. این امر به ویژه در اطراف تایوان، جزیره‌ای که پکن به عنوان بخشی از قلمرو خود مدعی مالکیت بر آن است، صادق است.

وحشت آمریکا از جهش زرادخانه هسته‌ای چین

سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در ماه اوت، تنش‌ها را تشدید کرد و چین در واکنش به این اقدام، تهاجمی‌ترین رزمایش و مانور نظامی خود را در اطراف جزیره از دهه ۱۹۹۰ انجام داد.