مسکو دست به‌کار شد؛ ۳گزینه روی میز در واکنش به تعیین سقف قیمت نفت

یک نشریه روس در گزارشی به نقل از چندین منبع نزدیک به کرملین ، اعلام کرد که مسکو در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا و گروه هفت درباره تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه، سه گزینه را روی میز قرار داده است.

این نشریه روس در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به دولت مسکو نوشت که نخستین سناریو ممنوعیت کامل فروش نفت به کشورهای مذکور از جمله اعضای گروه هفت و حامیان تعیین سقف قیمت را شامل می‌شود حتی اگر این کشورها بخواهند نفت را از طریق واسطه‌ها یا زنجیره‌های عرضه خود خریداری کنند.

به گفته این منابع، دومین گزینه یا سناریو، ممنوعیت صادرات نفت ذیل قراردادهایی که در آنها مواد یا بندهای مرتبط با سقف قیمت گنجانده شده را دربر می‌گیرد. این گزینه درباره تمام قراردادها صرف نظر از کشور دریافت‌کننده اعمال خواهد شد.

این منابع همچنین اضافه کرده‌اند که بر اساس سومین سناریو، «شاخص قیمتی» برای فروش نفت معرفی خواهد شد. این شاخص حداکثر تخفیف نفت «اورال» روسیه نسبت به نفت برنت را تعریف کرده و مطابق آن، مسکو قراردادهای احتمالی که در آنها تخفیف حداکثری افزایش پیدا کند را تصویب و تایید نخواهد کرد.

به گفته این منابع، گزینه‌های جایگزین یا تلفیقی از سه گزینه مذکور نیز روی میز قرار دارد. اتحادیه اروپا به‌تازگی با تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری به ازای هر بشکه نفت روسیه به توافق رسید؛ تصمیمی که از روز دوشنبه اجرایی شد. این سقف قیمت هر دو ماه یک بار بازنگری خواهد شد تا همواره ۵ درصد زیر شاخص آژانس بین‌المللی انرژی باقی بماند. گروه هفت (جی ۷) به همراه استرالیا همزمان با توافق اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه، با این تصمیم موافقت کرد.

مسکو دست به‌کار شد؛ ۳گزینه روی میز در واکنش به تعیین سقف قیمت نفت

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفته که مسکو آماده است تا به این تصمیم واکنش نشان داده و علاوه بر این، هرگز چنین توافقی را به رسمیت نخواهد شناخت.

پسکوف در واکنش به این پرسش که آیا اروپایی‌ها و جهان باید خود را برا قیمت‌های بالاتر نفت آماده کنند، گفت: قیمت‌ها تغییر خواهد کرد. یک موضوع روشن و انکارناپذیر است؛ اتخاذ چنین تصمیماتی گامی رو به جلو در مسیر بی‌ثبات‌سازی بازارهای جهانی انرژی است.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نیز دیروز (سه‌شنبه) هشدار داد که تعیین سقف قیمت برای نفت مسکو تنها به کاهش سرمایه‌گذاری جهانی در این صنعت و در نتیجه افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد. همچنین به گفته وی، نفت مسکو همیشه خریدار داشته و همچنان خواهد داشت.