کریسمسی سخت در انتظار شهروندان انگلیسی

نشریه "دی سایت" آلمان در مطلبی به موج اعتصاب های گسترده در انگلیس در آستانه کریسمس پرداخته و نوشت: بریتانیا موج جدیدی از اعتصابات را تجربه می کند که هنوز هم بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است. اما این طور به نظر می رسد که دولت علاقه ای به حل و فصل سریع آن نداشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: کریسمس امسال تحمل و صبر زیادی را از بریتانیا می طلبد. موج گسترده اعتصاب های اتحادیه های کارگری در شرف آغاز است که احتمالاً هر فضای جشن را در کریسمس بر هم می زند. شهروندان روی نمودارها و فهرست‌هایی که با دقت در رسانه‌ها آماده شده‌اند خم می‌شوند تا بفهمند که راه‌آهن، اداره پست، پرستاران، اعزام‌کنندگان آمبولانس، رانندگان اتوبوس، کارگران در سایت‌های ساخت‌وساز بزرگراه، آموزشگاه‌های رانندگی، معلمان و کارکنان دانشگاه ها، مرزبانان و حمل بار در فرودگاه ها در چه زمانی سر کار هستند. بدون برنامه ریزی خوب هیچ کریسمس آرامی وجود نخواهد داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: هرکسی در انگلیس که نامه کریسمس خود را حداکثر تا دوشنبه این هفته در صندوق پستی قرار نداده باشد قربانی اعتصاب های کارکنان اتحادیه پست خواهد شد که 115000 عضو آن در روز جمعه کار خود را ترک کردند و به مدت شش روز تا کریسمس برای دستمزدهای بیشتر در اعتصاب هستند. پست ها و بسته ها در حال حاضر به قدری انباشته شده اند که بسیاری از هدیه ها زیر درخت کریسمس شهروندان انگلیسی دیگر وجود نخواهد داشت. اما مسئله تنها این نیست، کارکنان راه آهن هم در تعطیلات اعتصاب می کنند. در همین حال، هزاران مسافری که برای کریسمس به بریتانیا پرواز می کنند، با صف های پر هرج و مرج در ایست بازرسی پاسپورت هیترو روبرو می شوند زیرا مرزبانان درست در زمان کریسمس و سال نو کار را تعطیل می کنند. حدود 10 هزار کارمند در مراکز تماس اورژانس آمبولانس نیز می خواهند کمی قبل از کریسمس و سال نو اعتصاب کنند. بهر حال موارد تهدید کننده زندگی در جریان این اعتصاب ها باید برطرف شود و ارتش آماده است تا حتی در هنگام نیاز به آمبولانس وارد عمل شود.

نتایج یک بررسی نشان می دهد که علیرغم تأثیر قابل توجه این اعتصاب ها اما بیش از 60 درصد از شهروندان انگلیسی نسبت به اعتصابات درک دارند. همه خانوارهای بریتانیایی این روزها وضعیت اسفبار قیمت‌های بسیار بالاتر و بحران انرژی را در زندگی خود حس می کنند و ناامیدی از رسوایی‌های سیاسی و هدر رفت غیرضروری بودجه‌های دولتی در سال‌های اخیر عمیق است.

در این شرایط بیش از ده اتحادیه کارگری با ده ها هزار کارمند از تعطیلات کریسمس به صورت هدفمند برای ایجاد فشار سیاسی و - در نهایت علیه دولت - برای اعمال دستمزدهای بالاتر استفاده می کنند. تورم در حال حاضر در این کشور 11.1 درصد است و بخش های عمومی دولتی از کاهش دستمزدها در شرایط واقعی و بدتر شدن شرایط کار و کاهش مشاغل ناله می کند. اکثر اتحادیه ها خواهان افزایش حداقل 10 درصدی دستمزدها هستند. اتحادیه پرستاران بر افزایش دستمزد 5 درصدی بالاتر از افزایش قیمت فعلی یعنی حداقل 14 درصد اصرار دارد.

تنها تعداد کمی از مذاکرات بر سر دستمزدها تا به حال به توافق منجر شده است. وکلای حقوقی دولتی در دادگاه های انگلستان و ولز در مورد افزایش 15 درصدی حقوق مذاکره کردند. در لندن، رانندگان اتوبوس از شرکت Arriva توانستند 11 درصد بیشتر درآمد کسب کنند. برخی از کارمندان British Telecom BT حتی توانستند دستمزدشان را 16 درصد افزایش دهند. اما مذاکرات دستمزد با سایر اتحادیه ها به همچنان ادامه دارد و به درازا می کشد.

کریسمسی سخت در انتظار شهروندان انگلیسی

دی سایت در ادامه نوشت: و شاید دولت واقعاً علاقه ای به پایان سریع اعتصاب ها نداشته باشد. از یک سو، دولت فاقد پولی است که به طور ناگهانی افزایش دستمزد 10 تا 15 درصدی را به کارمندان دولتی بدهد. علاوه بر این، کسی در دولت نمی‌خواهد مارپیچ افزایش دستمزد را در بخش دولتی به راه بیندازد

از طرفی موج اعتصاب برای دولت برای استفاده سیاسی از موضوع نیز مناسب است. هر چه بیشتر ناراحتی عمومی ادامه یابد، تمایل پارلمان برای اعمال قوانین سخت گیرانه تر علیه اتحادیه ها و حق اعتصاب در کشور بیشتر می شود. دولت قبلاً قانونی را ارائه کرده است تا اتحادیه های حمل و نقل را مجبور به حفظ حداقل خدمات برای جلوگیری از هرج و مرج جدی در حمل و نقل محلی و راه دور در آینده کند. لایحه حداقل سطوح خدمات قرار است به سایر بخش ها نیز تعمیم یابد.

میک لینچ، دبیر کل اتحادیه راه آهن RMT، دولت را متهم می کند که عمداً مذاکرات جمعی را به ناامیدی می کشاند.

از طرف دیگر پس از تمام بدبختی های اقتصادی و مالی در بریتانیا، نخست وزیر سوناک از موج اعتصابات در مجلس عوام استفاده می کند تا حزب مخالف کارگر را به ارتباط با اتحادیه ها متهم کند.

به نوشته روزنامه دی ولت آلمان، سفرهای هوایی در تعطیلات کریسمس به احتمال زیاد در انگلیس دشوار خواهد بود، حتی آمبولانس‌ها ممکن است دیگر کار نکنند - بریتانیا منتظر موجی از اعتصابات است. فقط پلیس، ارتش و زندانبانان از اعتصاب منع شده اند.

با توجه به موج گسترده اعتصاب ها در هفته های آینده، بریتانیا می خواهد از ارتش برای سفرهای بیماران و کنترل مرزی استفاده کند. سخنگوی ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه گفت که ارتش برای انجام وظایف بسیار مهم وارد عمل خواهد شد. سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلیس هم نسبت به سفر هوایی در تعطیلات کریسمس هشدار داد.

کارکنان کنترل گذرنامه هم پیشتر به پیوستن به گروه های حرفه ای و اعتصاب در مواجهه با تورم بالا رای داده بودند. براورمن گفت: اگر آنها به این اعتصابات ادامه دهند، بدون شک اختلال جدی برای هزاران نفری که برنامه تعطیلات دارند، ایجاد خواهد شد. به گفته مقامات، در حال حاضر 2000 سرباز برای حفاظت از مرزها آموزش می بینند.

در بخش بهداشت هم پرسنل پرستاری قبلاً به اعتصاب رای داده بودند. حالا رانندگان آمبولانس هم به صف معترضان اضافه شده اند. به گفته دولت، وزارت دفاع در حال مذاکره با نهاد بهداشتی NHS است. کارگران صنعت نفت نیز روز پنجشنبه دست به اعتصاب زدند. در اسکاتلند معلمان در اعتصاب هستند و به زودی تعداد بیشتری از کارکنان مدارس ممکن است به صف اعتصاب کنندگان بپیوندند.

دی ولت در ادامه نوشت: موج اعتصاب ها در بریتانیا که ماه هاست ادامه دارد، در دهه های گذشته بی سابقه بوده است. همه بخش ها تحت تأثیر قرار می گیرند: کارکنان پست، کارمندان دولت، نگهبانان امنیتی. بسیج اتحادیه ها در بخش حمل و نقل به ویژه در این اعتصاب ها قوی عمل می کند. کارمندان راه آهن، کارمندان متروی لندن، رانندگان اتوبوس، کارمندان فرودگاه و دیگران هم دست به اعتصاب زدند.

سخنگوی سوناک شکایت کرد که اعتصاب ها برای همه اختلال ایجاد کرد. وی تاکید کرد: . دولت همچنان از حمایت از افزایش دستمزدهای جبران کننده تورم خودداری می کند. در عوض، سوناک روز چهارشنبه اشاره کرده بود که اعتصاب در مناطق کلیدی می تواند ممنوع شود.

تاکنون فقط پلیس، ارتش و زندانبانان اجازه اعتصاب در انگلیس را ندارند. جیلیان کیگان، وزیر بهداشت، به بی‌بی‌سی گفته است که ممکن است ممنوعیت اعتصاب‌ها برای بخش بهداشت نیز اعمال شود. با توجه به اعتصابات در اسکاتلند، ممنوعیت اعتصاب معلمان نیز قابل تصور است.