باکو: پیشرفت در مذاکرات با ارمنستان محدود بوده است

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه گفت که ارمنستان همچنان در اجرای تعهدات خود برای عادی سازی روابط دوجانبه ناتوان بوده است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، بایراموف در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: «ارمنستان همچنان به تعهدات خود در هر سه حوزه اصلی امضای معاهده صلح، تعیین حدود مرزها و باز کردن ارتباطات منطقه ای عمل نمی کند.»

بایراموف گفت که پیشرفت به دست آمده در مذاکرات دوجانبه محدود بوده است.

وی افزود، ارمنستان هنوز گروه های مسلح غیرقانونی خود را به طور کامل از خاک  جمهوری آذربایجان خارج نکرده است. 

بایراموف با بیان اینکه مرحله بعدی مذاکرات باکو و ایروان طی هفته های آینده انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: «مذاکرات دوجانبه بر سر متن معاهده صلح آغاز شده است.»

بایراموف همچنین درباره موضوع ارمنی‌های ساکن جمهوری آذربایجان که باکو قصد دارد شهروندان ارمنی الاصل ساکن در سرزمین‌های آزاد شده را با اطمینان از داشتن حقوق و آزادی‌های یکسان با همه شهروندان جمهوری آذربایجان به جامعه بازگرداند.

وی افزود: «نقش برخی از طرف‌های ثالث در ترویج رفتار انتقام جویانه ارمنستان نیز نگران کننده است، زیرا ارمنستان را تشویق می کند تا تحریکات نظامی و لفاظی‌های جنگ طلبانه خود را تشدید کند.»

 این در حالی است که ایروان باکو را مسئول عدم حصول توافق قطعی می داند. ارمنستان روز دوشنبه اعلام کرد که باکو کریدور مهم لاچین که تنها مسیر ارمنستان به قره باغ کوهستانی است را مسدود کرده است.