گسترش فساد در پروژه‌ها و موسسات دولتی عربستان

رژیم آل سعود در حال ترویج برنامه‌ها و تلاش‌های خود برای مبارزه با فساد است، اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد که فساد در نهادها و سازمان‌های دولتی وجود دارد.

 

گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل نشان می‌دهد که عربستان در شاخص مبارزه با فساد در سال 2021 رتبه پایینی را کسب کرده است؛چراکه این کشور با 53 درجه استانداردهای شفافیت در رتبه 52 جهان قرار دارد.

به گزارش سعودی لیکس؛ ناظران معتقدند که فساد گسترده در عربستان تحت حاکمیت یک فرد و هزینه کردن ثروت این کشور در پروژه‌های شخصی شکست خورده «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بدون هیچ گونه نظارت پارلمانی یا مردمی وجود دارد.

رسانه‌های سعودی بارها با ارائه حمایت‌هایی از مقامات ذیصلاح و کمیته‌ مبارزه با فساد، اقدامات محمد بن سلمان در تلاش برای مبارزه با فساد را تبلیغ کرده‌اند.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، سال 1396 دستور تشکیل سازمان مبارزه با فساد به ریاست پسرش محمد بن سلمان را صادر کرد و به دنبال آن ده‌ها نفر از شاهزادگان و مسئولان فعلی و پیشین سعودی دستگیر شدند.

محمد بن سلمان با دفاع از موج بازداشت مسئولان کنونی و پیشین عربستان و آنچه مبارزه با فساد خوانده است، مدعی شد که وی تلاش می‌کند با این کار، اقتصاد کشورش را اصلاح کند؛اما واقعیت ها نشان می‌دهد که محمد بن سلمان از این سازمان مبارزه با فساد موسوم به «نزاهه» را به عنوان ابزاری برای افزایش قدرت خود و برای خدمت به رژیم خودکامه خود استفاده می کند.

سازمان بین‌المللی مبارزه با فسادهای دولتی اعلام کرد که فساد گسترده‌ای موسسات دولتی عربستان سعودی را فرا گرفته که این امر در دوران ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان رشد چشمگیری داشته است.

سایت «اینتلیجنس آنلاین» فرانسه نیز اعلام کرد که محمد بن سلمان ‌ در حال سرپوش گذاشتن بر فساد دو شاخه از خاندان حاکم آل سعود در عربستان سعودی و هدف قرار دادن شاخه دیگر با شعار «مبارزه با فساد» است.

وب‌ سایت نزدیک به شاخه‌های «مشعل» و «سلطان» تاکید کرد که برادران «عبدالعزیز آل سعود» بنیانگذار «آل سعود»، از کمپین ادعایی ضد فساد «بن سلمان» در امان هستند و به رغم وجود شواهد زیاد از فسادشان،‌ آنها ترس زیادی از ادامه اقدامات فاسد خود ندارند.

گسترش فساد در پروژه‌ها و موسسات دولتی عربستان

اینتلیجنس آنلاین تاکید کرد که سازمان نظارت و مبارزه با فساد سعودی موسوم به «نزاهه» تنها به بن سلمان پاسخ می‌دهد و به رغم وجود شواهد مستند مبنی بر فساد «عبدالله الشقر» تاجر سعودی در قرارداد واردات جلیقه‌های ضد گلوله برای گارد سلطنتی، هیچ اقدامی علیه آن انجام نشده است.

فساد در عربستان با ماهیت حکومت گره خورده است، نظام سیاسی در عربستان حکومت دزدها و باند‌هاست به گونه‌ای که باند حاکم برخی دستگاه‌های دولتی را به نفع خود به کار گرفته است.

با این حال ناظران و فعالان سعودی تاکید می‌کنند که محمد بن سلمان عامدانه کمپین‌های مبارزه با فساد را برای سرپوش گذاشتن بر رویه‌های خود و واحد فساد گسترده در دوران سلطنت خود تبلیغ می‌کند.

ناظران و فعالان معتقدند که بن سلمان مقامات و پرسنل نظامی را به اتهام فساد بازداشت می‌کند، در حالی که او در واقع خود بزرگترین عامل فاسد در تاریخ عربستان است؛ چرا که وی از منابع کشور برای خوش‌گذرانی خود و خرید نفوذ در منطقه بدون توجه به منافع ملت عربستان استفاده می‌کند.

شهروندان سعودی مدتهاست که از فساد بومی دولت ، هدر دادن بودجه عمومی و فساد مالی و اداری یا سوء استفاده افراد صاحب قدرت شکایت دارند. گسترش فساد در ادارات دولتی عربستان ضمن ایجاد نگرانی شدید میان مردم این کشور، خواسته جدی آنان برای مجازات فاسدان را به دنبال داشته است.