فناوری دیجیتال در خدمت آل سعود برای سرکوب مخالفان

 مجله آمریکایی Foreignaffairs  در خصوص ​​رویکرد مقامات سعودی در استفاده از فناوری دیجیتال برای هدف قرار دادن مخالفان در خارج از کشور  نوشت.

این مجله آمریکایی در تحقیقاتی اعلام کرد که هدف قرار دادن منتقدان رژیم آل سعود در خارج از کشور با نرم افزارهای جاسوسی تنها یکی از راه‌هایی است که دولت سعودی برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است.

این مجله گزارش داد که طرح برنامه‌های جاسوسی فرامرزی که  رژیم آل سعود  آغاز کرد، بسیار گسترده بود.

در سال 2018 تلفن همراه «غانم المسیری»  مخالف سعودی مقیم انگلیس با بدافزار جاسوسی پگاسوس هک شد. همزمان وی توسط عوامل سعودی در لندن ردیابی شده و مورد حمله فیزیکی قرار گرفت.

نرم افزارهای جاسوسی ممکن است در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه نیز نقش داشته باشند.

در سال 2018 تلفن همراه «عمر عبدالعزیز» فعال سعودی مقیم کانادا و از نزدیکان خاشقجی با بدافزار جاسوسی پگاسوس هک شد. عبدالعزیز و خاشقجی در پلتفرم‌های ارتباطی که به اشتباه امن تصور می‌شدند، درخصوص فعالیت‌هایشان علیه رژیم آل سعود گفت‌وگو می‌کردند.

 پس از قتل خاشقجی، تجزیه و تحلیل ها نشان داد که دستگاه‌های چند تن دیگر از نزدیکان خاشقجی از جمله همسر مصری و نامزد ترکیه‌ای او نیز هک شده بودند. البته دولت عربستان سعودی از اظهار نظر در مورد این افشاگری‌ها خودداری کرد.

فناوری دیجیتال در خدمت آل سعود برای سرکوب مخالفان

گروه NSO  در سال 2021 به گاردین گفت: «فناوری ما به هیچ وجه با قتل وحشتناک جمال خاشقجی مرتبط نبود».

در واقع، هدف قرار دادن منتقدان رژیم آل سعود در خارج با بدافزارهای  جاسوسی تنها یکی از راه‌های متعددی است که این رژیم با استفاده از فناوری دیجیتال برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است.

به عنوان مثال بر اساس حکم دادگاه فدرال آمریکا یکی از مشاوران ارشد «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در سال‌های 2014 و 2015 به یکی از کارمندان توییتر مبلغ 300 هزار دلار و چند هدیه دیگر پرداخت کرد که گفته شده  در ازای جاسوسی از مخالفان ریاض در توییتر بوده است.

این کارمند توییتر که سال 2015  توئیتر را ترک کرد ، در سال جاری میلادی در یکی از دادگاه‌های آمریکا محکوم شد. هنگامی که از چنین تاکتیک‌هایی همراه با نظارت شدید این برنامه‌های جاسوسی استفاده می‌شود،  مخالفان و منتقدان فشار روانی فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کنند.

بسیاری از قربانیان هک با  دانستن اینکه دستگاه‌هایشان هک شده و تمامی تحرکاتشان تحت کنترل بوده و حتی دوستان و همکارانشان  در معرض خطر هستند، دچار شوک شدند. یک فعال زن سعودی اعلام کرد که جاسوسی دیجیتال نوعی از جنگ روحی و روانی بود که باعث ترس و نگرانی بی‌پایان او شد.

با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی، حاکمان خودکامه و دیکتاتور می‌توانند شبکه‌های جامعه مدنی را در خارج از مرزهای خود تحت فشار قرار دهند، حتی اگر اقتدارگرایی را در داخل کشور تحکیم کنند.

اخیرا منابع آگاه فاش کردند که محمد بن سلمان 24 میلیون دلار برای راه‌اندازی یک یگان امنیتی با هدف سرکوب مخالفان عربستان سعودی در خارج از کشور اختصاص داده است.

منابع آگاه اعلام کردند که محمد بن‌سلمان با تأمین فوری خواسته‌های مالی یگان مذکور موافقت کرده و دستور داده تا نیروهای امنیتی این یگان حقوق بالایی دریافت کرده و تجهیزات پیشرفته‌ای در اختیار آنان بگذارند.

سرکوب آزادی بیان و نقض حقوق بشر در عربستان سعودی موضوع تازه‌ای نیست و ریشه‌ای تاریخی در کارنامه آل سعود دارد، اما ناظران معتقدند این امر در دوره اخیر و به ویژه با پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» و ولیعهدی پسرش محمد، در سایه اقدامات ولیعهد جوان برای حذف مخالفان جهت تصاحب تاج و تخت پدر، با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

مقامات سعودی به طور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزادگان نیز می‌شود.

عربستان سعودی بعد از ترور وحشیانه جمال خاشقجی از نظر سرکوب آزادی بیان بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. از جمله سایر روش‌های سرکوب آزادی بیان در عربستان اعمال محدودیت در اخذ گذرنامه و یا لغو آنها برای کنترل رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور، هک تلفن همراه با استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی و تهدید اعضای خانواده فعالان اجتماعی مقیم خارج کشور می‌باشد.