کابوس بی‌پایان ترامپ برای جمهوریخواهان

 تارنمای هیل نوشت: جمهوری‌خواهان برای به پیش بردن روابط دشوار با دونالد ترامپ دست و پنجه نرم می‌کنند؛ کسی که از موضعی ضعیف از انتخابات میاندوره ای کنگره بیرون آمد اما همچنان عمیقا در بین برخی اعضای محافظه کار حزب جمهوریخواه نفوذ دارد.

بعد از انتخابات میاندوره ای کنگره، بسیاری از جمهوریخواهان نتایج این انتخابات را «نه» به ترامپ و نمایندگان منتخب او ارزیابی کردند. برخی از مقامات حزبی نیز به این موضوع می اندیشیدند که چطور می توانند از رئیس جمهوری سابق که عملکردش نتایج ضعیفی را برای این حزب در سه دوره انتخاباتی متوالی به همراه داشته، عبور کنند.

روز دوشنبه پس از آن که کمیته کنگره و مسئول بررسی حمله ۶ ژانویه (۱۶ دی) به ساختمان کنگره آمریکا، به ارجاع ترامپ به وزارت دادگستری به اتهام تحریک شورش در کنار سایر جنایات احتمالی رأی داد، اوضاع برای رئیس جمهور سابق سخت تر شد.

با این حال، اوضاع آنچنان که به نظر می رسد آسان نخواهد بود. رئیس‌جمهور سابق نه تنها همچنان مورد حمایت یک جناح وفادار از رای‌دهندگان محافظه‌کار قرار دارد، بلکه بار دیگر قصد دارد برای انتخابات کاخ سفید نامزد شود و این امر دستکم در حال حاضر جایگاهی را برای او در کانون توجهات ملی تضمین می‌کند.

یک استرتژیست و مقام سابق حزب جمهوریخواه توضیح داد که اکنون سه طیف وجود دارند: افراد حامی ترامپ، مخالفان ترامپ و کسانی که فقط می خواهند حزب به جلو برود. مساله دشوار این است که همه این طیف بندی ها در یک حزب قرار دارند و ممکن است حتی کسانی که می خواهند حزب جلو برود کمی احترام برای ترامپ قائل باشند.

کابوس بی‌پایان ترامپ برای جمهوریخواهان

با این حال، این مساله ترامپ را مصون نمی کند. از زمان انتخابات میان دوره‌ای نوامبر گذشته، گروهی از جمهوریخواهان سرشناس، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به دلیل منزوی کردن رأی‌دهندگان میانه‌ رو و مستقل، بالا بردن نامزدهای آزموده نشده در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواه و قرار دادن جمهوری‌خواهان در حالت تدافعی در سالی که باید مورد حمایت سیاسی قرار می گرفتند، سرزنش کرده اند.

در عین حال، علی رغم تلاش های ترامپ برای حفظ سلطه خود بر حزب جمهوریخواه، سیگنال هایی وجود دارد که نشان می‌دهد دیگر رقبای احتمالی جمهوریخواه ریاست‌جمهوری - به ویژه ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا - در میان رای‌دهندگان حزب مورد توجه قرار گرفته‌اند.

تارنمای هیل در تحلیل خود عنوان کرده که حتی اگر ترامپ نتواند به آرزوی خود برای ورود به کاخ سفید دست یابد، به احتمال زیاد او به طور کامل از صحنه سیاسی آمریکا محو نخواهد شد.

به نوشته این رسانه، دموکرات‌ها توانستند به‌طور مؤثری از برند سیاسی جنجالی ترامپ در انتخابات میاندوره‌ای کنگره ۲۰۲۲ به نفع خود استفاده کنند، هر چند که ترامپ شخصا در این رای‌گیری حضور نداشت.

این در حالیست که جمهوریخواهان نگران هستند شکست مفتضحانه ای که با ترامپ تجربه می کنند، واکنش شدیدی را به دنبال داشته باشد. این واکنش ها نه تنها از سوی وفادارترین حامیان ترامپ خواهد بود بلکه از طرف خود رئیس جمهوری سابق نیز بروز خواهد کرد؛ چرا که ترامپ تمایل دارد به هر کسی که دشمن یا رقیب خود تصور می کند -حتی در بین هم حزبی هایش- حمله کند.

اقدامات مختلف جنجال برانگیز و مشکلات حقوقی ترامپ نیز می‌تواند کار را برای جمهوری‌خواهانی که قصد نادیده گرفتن او را دارند، دشوارتر کند.

ترامپ با تحقیقات ویژه ای درباره این که آیا به طور غیرقانونی اسناد حساس دولتی را پس از خروج از کاخ سفید نزد خود نگه داشته است یا خیر، و همچنین تحقیقات دیگری درباره تلاش احتمالی او و متحدانش برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ مواجه است.

با این حال ترامپ به افرادی که قصد عبور از او را دارند هشدار داده است و در بیانیه ای که در شبکه اجتماعی «تروث/Truth» منتشر کرد نوشت: این افراد متوجه نمی شوند که وقتی دنبال من می آیند عده ای که عاشق من هستند دور من جمع می شوند.

وی مدعی شد چنین اتفاقاتی او را قوی تر می کند.