صدور ۲۵ سال حبس علیه مقام سابق سعودی

 حساب کاربری « بازداشت شدگان آزادی بیان » اعلام کرد که دادگاه سعودی حکم سختی را برای « خالد بن قرار الحربی» مدیر سابق امنیت عمومی صادر کرد.

بر اساس گزارش این حساب کاربری، خالد بن قرار الحربی پس از زندانی شدن در سپتامبر سال گذشته به 25 سال زندان محکوم شد.

هیچ توضیحی از سوی مقامات سعودی در مورد آنچه  حساب کاربری آزادی بیان  و رسانه ها  گزارش داده‌اند، ارائه نشده است.

خبرگزاری عربستان سعودی در سپتامبر سال گذشته اعلام کرد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان با صدور فرمانی الحربی را از سمت خود برکنار کرد و او را برای تحقیقات به اتهام فساد معرفی کرد.

خالد الحربی خدمت نظامی و عملی خود را از سال 1982 آغاز کرد  و  فعالیت حرفه‌ای خود را در نیروهای ویژه در منطقه مدینه منوره آغاز کرد و در تمام بخشهای این نیرو از جمله فرمانده گروهان ، فرمانده گردان ، فرمانده مرکز استخدام و آموزش و مدیر عملیات فعالیت کرد تا زمانی که به عنوان فرمانده نیروی مدینه در سال 2001 منصوب شد.

صدور ۲۵ سال حبس علیه مقام سابق سعودی

در سال 2006 ، وی به کار در فرماندهی نیروهای ویژه اضطراری منتقل شد ، جایی که به عنوان مدیر عملیات و سپس دستیار منصوب شد . الحربی  در سال 2010  سمت فرماندهی نیروهای ویژه را برعهده گرفت.

خالد الحربی در سال 2016 مقام فرماندهی نیروهای امنیتی حج را در اختیار داشت و به عنوان فرمانده نیروهای امنیتی عمره و حج در سال 2017 منصوب شد. وی در 27 دسامبر 2018 سمت مدیر امنیت عمومی وزارت کشور عربستان را بر عهده گرفت و تا  سپتامبر  سال گذشته از سمت خود برکنار شد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی «واس» اخیرا گزارش داد که «دریافت رشوه»، «کلاهبرداری» و «سوء استفاده از موقعیت شغلی» از جمله اتهامات الحربی بوده است.

از سوی دیگر  «ترکی الشلهوب»  نویسنده و فعال سعودی نیز  اعلام کرد: «محمد بن محسن باصره» استاد دانشگاه رشته رسانه دانشگاه «ام القری» به علت انتقاد از آل سعوود به 30 سال  حبس محکوم شد.

محمد بن محسن باصره از شبکه العربیه، تحریم قطر و اوضاع امنیتی کشور انتقاد کرده بود.

از زمانی که «محمد بن سلمان»  در ژوئن 2017 سمت ولیعهدی را بر عهده گرفت، موج گسترده‌ای از دستگیری‌ها را آغاز کرد که شامل بسیاری از فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران، تجار و واعظان می‌شد.

حساب کاربری « بازداشت شدگان آزادی بیان» در آخرین آمار اعلام کرد که 2613 زندانی سیاسی از همه اقشار و گروه‌ها در چندین زندان آل سعود وجود دارد.

این درحالی است که اخیرا دادگاهی در عربستان سعودی «سالم الدینی» معاون سابق وزارت کار و توسعه اجتماعی عربستان را که نزدیک به پنج سال است به دلیل انتقاد از مقامات سعودی در بازداشت به سر می برد، به 15 سال حبس محکوم کرد.

طی هفته‌های گذشته، قوه قضائیه عربستان برای تعدادی از مبلغان سعودی حکم طولانی حبس را صادر کرد و حکم شیخ «ناصر العمر» را از 10 سال به 30 سال زندان افزایش داد. همچنین شیخ «عبدالرحمن المحمود» به 25 سال، شیخ «عصام العوید» به 27 و شیخ ابراهیم الدویش به 15 سال حبس محکوم شدند.

مقامات سعودی طی ماه‌های گذشته کمپین‌های بازرسی و نظارتی خود را تشدید کردند و صدها پرونده را به قوه قضائیه ارائه کردند که در آنها صدها نفر از جمله شاهزاده، افسران و مقامات نهادهای دولتی به حبس و جزای نقدی محکوم شدند.

مقام‌های سعودی همچنین در سال‌های اخیر طی چندین نوبت، تعدادی از مخالفان در این کشور را به بهانه مقابله با فساد بازداشت کرده‌اند.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، سال 1396 دستور تشکیل سازمان مبارزه با فساد به ریاست پسرش محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را صادر کرد و به دنبال آن ده‌ها نفر از شاهزادگان و مسئولان فعلی و پیشین سعودی دستگیر شدند.

 دستگیری و بازداشت مقامات سعودی به اتهام فساد مالی در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان عربستان جزئیات مربوط به اتهام این افراد را اعلام نمی‌کنند؛ در واقع شفافیتی که برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی لازم است در روند دستگیری متهمان مربوطه در عربستان وجود ندارد. حتی اطلاع دقیقی از افراد بازداشت شده نیست.

محمد بن سلمان با دفاع از موج بازداشت مسئولان کنونی و پیشین عربستان و آنچه مبارزه با فساد خوانده است، مدعی شده که وی تلاش می‌کند با این کار، اقتصاد کشورش را اصلاح کند.

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوبگری در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی به‌طور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به‌همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزادگان نیز می‌شود.