عادی‌سازی روابط با عربستان در آینده نزدیک امکان‌پذیر است

یائیر لاپید که به تازگی از سمت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی کنار رفت گفته اسرائیل ممکن است در آینده نزدیک روابطش با عربستان سعودی را عادی‌سازی کند.

طبق گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، لایپد از نخست‌وزیر جدید خواست با اتکا به اقداماتی که کابینه او بنیان نهاده، روند عادی‌سازی روابط با عربستان را پیش ببرد.

او گفت: «ما با سعودی‌ها گفت‌وگوهایی را آغاز کردیم تا در مرحله اول اجازه دهند هواپیماهای اسرائیلی بر فراز عربستان پرواز کنند و اجازه دهند شهروندان اسرائیلی در دوران حج به صورت مستقیم به مکه پرواز کنند.»

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی افزود: «ما کارهای بیشتری انجام دادیم. زیربناهای پیوستن کامل عربستان به توافقات ابراهیم را فراهم کردیم. اگر دولت جدید مسیری که ما ایجاد کردیم را ادامه دهد عادی‌سازی روابط با سعودی‌ها در آینده نزدیک امکان‌پذیر است.»

لایپد تنها برای ۶ ماه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. قبل از او نفتالی بنت در این سمت بود که از ژوئیه ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفت. در دوره نخست‌وزیری بنت، لاپید وزیر خارجه بود.

یائیر لاپید روز پنجشنبه قبل از آنکه نتانیاهو سوگند یاد کند خلاصه‌ای از اقدمات انجام‌شده در کابینه مشترک نفتالی بنت با او را توضیح داد.

پیش از این نتانیاهو هم گفته که قصد دارد رابطه با عربستان سعودی را عادی‌سازی کند. او گفت که قصد دارد شمار کشورهایی که روابطشان با اسرائیل را عادی‌سازی می‌کنند توسعه دهد.

لاپید گفت که کابینه او روابط اسرائیل با کشورهای عضو توافقات ابراهیم به ویژه بحرین، امارات و مراکش را تقویت کرده است.