دولت بایدن از پنتاگون برای بازسازی روابط با ریاض کمک می‌گیرد

 این ژنرال ارشد آمریکایی فاش کرد که با وجود تیرگی روابط دو کشور، مقام‌های نظامی آمریکا در پشت‌صحنه برای کمک به همتایان خود در عربستان سعودی تلاش کرده‌اند تا پادشاهی سعودی چشم‌اندازی بلندمدت از امنیت، پیش‌ روی خود داشته باشد.

ژنرال کوریلا همچنین گفت که سعودی‌ها به برنامه‌های راهبردی مشترک با ایالات‌ متحده آمریکا بسیار علاقه‌مندند. به گفته او، طراحان برنامه‌های راهبردی آمریکا با هدف اجرای ایده‌های چشم‌انداز بلندمدت با همکاری فرماندهان نظامی سعودی، به‌صورت منظم به عربستان سعودی سفر می‌کنند.

او در ادامه خبر داد که عربستان سعودی در سال آینده، برای نخستین بار، از برنامه راهبردی دفاع ملی و نظامی‌اش رونمایی می‌کند. هرچند یکی دیگر از مقام‌های دفاعی آمریکا به المانیتور گفت سنتکام در تهیه پیش‌نویس این برنامه به عربستان سعودی کمک نکرده است.

به گفته ژنرال کوریلا، اسناد راهبردی بر اساس «دیدگاه راهبردی پادشاهی سعودی برای امنیت ملی و منطقه‌ای» تدوین شده‌اند. او این برنامه را «گامی حیاتی» در برنامه‌های نوسازی شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، می‌داند.

مقام‌های سعودی هنوز به‌صورت علنی و رسمی این برنامه را اعلام نکرده‌اند، اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که آشکار می‌کند این است که دولت بایدن از دانش و توان پنتاگون بهره می‌گیرد تا از طریق کمک به اهداف امنیتی عربستان سعودی، اعتماد ازدست‌رفته میان دو کشور را بازسازی کند. حتی در زمانی که ایالات‌ متحده می‌گوید در حال ارزیابی مجدد روابط با ریاض است، این تلاش‌ها ادامه دارد.

عربستان سعودی در ماه اکتبر اعلام کرد که همسو با دیگر کشورهای عضو اوپک پلاس، تولید نفت را کاهش می‌دهد. این اقدام واکنش بی‌سابقه واشنگتن را در پی داشت. با این ‌حال، شواهد حاکی از آن است که با وجود تیرگی روابط سیاسی، در جلسه‌ها و آموزش‌های دوجانبه نظامی دو کشور اختلالی ایجاد نشد.

دولت بایدن از پنتاگون برای بازسازی روابط با ریاض کمک می‌گیرد

کالین کول، معاون وزیر دفاع آمریکا، در ماه مه ۲۰۲۲ حمایت کامل خود از اهداف و برنامه‌های نوگرایانه شاهزاده محمد بن‌ سلمان را اعلام کرد. هرچند دقیقا مشخص نیست واشنگتن تاکنون چه کمک‌های ملموسی به عربستان سعودی کرده است.

در همین حال، مقام‌های نظامی در ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) دست‌به‌کار ایجاد ائتلافی نظامی و غیررسمی در منطقه شده‌اند، ائتلافی که می‌تواند به کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی کمک کند ظرفیت نظامی‌شان را تقویت کنند. در عین‌ حال، این ائتلاف موجب می‌شود وابستگی این کشورها به ایالات‌ متحده کاهش پیدا کند.