استونی دارایی‌های مسدودشده روسیه را به اوکراین می‌دهد

 رینسالو چهارشنبه شب میزان دارایی‌های مسدودشده روسیه در استونی را ۱۷ میلیارد یورو اعلام کرد

وی افزود، با وجود آن که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپا خواسته‌اند تا چارچوبی حقوقی برای انتقال دارایی‌های مسدودشده روسیه به اوکراین ایجاد کند اما روند ایجاد این چارچوب متوقف مانده است.

رینسالو گفت: از همین رو، استونی تصمیم گرفت تا خودش ساختاری حقوقی برای استفاده از دارایی‌های روسیه ایجاد کند.

بلومبرگ سه‌شنبه نوشت، دولت اولاف شولتز صدراعظم آلمان برای استفاده از میلیاردها یورو دارایی‌های مصادره شده روسیه، به همراه متحدانش، برای کمک به بازسازی اوکراین در صورت قابل حل بودن مسائل حقوقی آن آمادگی دارد.

بلومبرگ به نقل از افراد آگاه افزود: دولت شولتز با وجود پشتیبانی از درخواست کی‌یف برای دریافت غرامت جنگی، به علت پیچیدگی موضوع تصرف دارایی‌های دولت روسیه و تندروی برخی از اعضای ائتلاف حاکم در باره آن، تاکنون موضع رسمی در این باره نگرفته است.

این تنش‌های داخلی دولت آلمان، نشانگر اختلاف‌های گسترده‌تر جامعه بین‌المللی برای در پیش گرفتن موضع مشترکی در این باره است.

توانایی احتمالی برلین برای حل اختلافات داخلی در این باره، می‌تواند افزون بر تقویت اتحادیه اروپا، بر ایالات متحده برای تصرف دارایی‌های روسیه مانند ذخایر بانک مرکزی این کشور که در پی حمله نیروهایش به اوکراین توقیف شد، فشار وارد کند.

اتحادیه اروپا و شرکایش در گروه ۷ کشورهای ثروتمند، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد یورو (۳۱۱ میلیارد دلار) ذخیره‌های بانک مرکزی روسیه را توقیف کرده‌اند. همچنین نزدیک به ۱۹ میلیارد یورو، دارایی تاجران و صاحبان کسب و کار تحریم شده روس در اختیار اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

استونی دارایی‌های مسدودشده روسیه را به اوکراین می‌دهد

این برآوردها تکمیل نیست و این دارایی‌ها هم در شرایط نامعلوم و بلاتکلیف قرار دارد و اکنون قابل بهره‌برداری و توزیع نیستند.

با آغاز جنگ در اوکراین، غرب و متحدانش تحریم‌های گسترده‌ای علیه مقام‌ها و اقتصاد روسیه وضع کرده‌اند. اتحادیه اروپا تاکنون ۹ بسته تحریمی علیه مسکو معرفی کرده است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا و گروه ۷ برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه سقف قیمتی برای خرید نفت از مسکو تعیین کرده‌اند. این سقف ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده است.