افشای جاسوسی مجازی انگلیس و آمریکا در جهان برای رصد نظامیان روسیه

در شرایطی که حمایت‌های همه جانبه غرب از اوکراین ادامه دارد، اقدامات یک شرکت خصوصی آمریکایی در ارائه فناوری جاسوسی به نهادهای اطلاعاتی انگلیس برای هدف قرار دادن نظامیان روسیه خبرساز شده است.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، اسناد جدید نشان می‌دهد که یک شرکت خصوصی جاسوسی آمریکایی از فناوری غیرقانونی برای ردیابی بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان استفاده می‌کند و برای انتقال داده‌ها به ارتش انگلیس از یک برنامه ویژه اطلاعاتی این کشور استفاده می‌کند که به طور گسترده با جنگ نیابتی ناتو علیه روسیه در اوکراین مرتبط است.

طبق این گزارش، «گری زون» (Grayzone) که یک پرتال تحقیقاتی آمریکایی است، اسنادی را منتشر کرد که شرکت «آنومالی ۶» از یک فناوری جاسوسی استفاده کرد؛ این فناوری «برنامه‌ریزی حملات نظامی و حملات توپخانه‌ای، ترورها، جذب دارایی‌ها و سایر اقدامات» را از طریق «برداشت تهاجمی داده‌ها» ممکن کرده است.

به نوشته اسپوتنیک، شرکت آمریکایی آنومالی ۶ اقدامات غیرقانونی خود را با رصد و تفکیک داده‌های کاربران تلفن‌های هوشمند در سراسر جهان و تطبیق آن با پروفایل‌های آنلاین آنها انجام می‌دهد.

این شرکت که گفته می‌شود موسسان آن کهنه سربازان اطلاعاتی ارتش آمریکا هستند و مقر آن در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای با خودرو در مقر اصلی سیا در ایالت ویرجنیا قرار دارد، مدعی است که توان رهگیری و رصد سه میلیارد وسیله (تلفن، تبلت و ...) را در لحظه دارد.

اسپوتنیک ادامه داد، با توجه به غیرقانونی بودن خدمات جاسوسی این شرکت آمریکایی طبق قوانین داخلی و بین‌المللی در بسیاری از کشورها، داده‌های شرکت آنامولی 6 از طریق یک شرکت انگلیسی به نام «Prevail Partners» مورد پردازش و استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته «کیت کلارنبرگ» نویسنده گزارش «گری زون»، شرکت Prevail Partners در حال ایفای نقش در جنگ نیابتی اوکراین به ضرر روسیه است. پیش از این برخی رسانه‌ها خبر داده بودند که این شرکت قبلا در تشکیل یک ارتش مخفی تروریستی اوکراین و حمله به پل کریمه دست داشته است.

اسپوتنیک در ادامه گزارش خود به حضور فعال انگلیس در جنگ اوکراین علیه روسیه اشاره کرد  نوشت: «ناظران مدتهاست که گمان می‌کنند لندن به شدت در حملات مخرب‌تر رژیم کی‌یف ضد روسیه دخالت داشته است. در ماه اکتبر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا مستقیماً در حمله تروریستی به خطوط لوله نورد استریم شرکت داشت».

افشای جاسوسی مجازی انگلیس و آمریکا در جهان برای رصد نظامیان روسیه

اسناد فاش شده گری زون همچنین نشان می‌دهد که چطور از فناوری جاسوسی شرکت آمریکایی آنامولی ۶ برای رصد لحظه‌ای نظامیان، تجهیزات و مواد مرگبار ارتش روسیه قبل و بعد از جنگ اوکراین استفاده شده است.

طبق یکی از اسناد، شرکت انگلیسی Prevail Partners  برای ۶ ماه با شرکت آمریکایی آنامولی ۶ برای تامین داده‌های خاص و ارسال آن به آژانس اطلاعات دفاعی بریتانیا قراردادی به ارزش ۷۰۸۷۵۰ دلار بست.

طبق اسناد فاش شده، شرکت انگلیسی Prevail Partners در یک ایمیل به آژانس جاسوسی انگلیس اعلام کرد: «ما مطابق با نیاز شما به ارائه دسترسی به داده‌های تجاری سنجش از راه دور مبتنی بر مکان برای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بدون وقفه ادامه خواهیم داد».

افشای جاسوسی شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی برای رصد نظامیان روسیه در شرایطی انجام شده که تلفات حمله اخیر مرگبار اوکراین به مقر نظامیان روسیه در استان دونتسک خبرساز شده بود.

وزارت دفاع روسیه بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) اعلام کرد که تلفات حمله موشکی و توپخانه‌ای ارتش اوکراین به نیروهای این کشور در دونتسک به ۸۹ نفر افزایش یافته است.

این وزارتخانه با اشاره به تشکیل یک کمیته ویژه برای بررسی ابعاد چگونگی انجام شدن حمله اوکراین به محل استقرار محرمانه نیروهای روسیه در دونتسک، استفاده سربازان روسی از تلفن همراه در شب سال نو میلادی به‌عنوان عامل اصلی لو رفتن محل استقرار آنها اعلام شده است.

وزارت دفاع روسیه با تاکید بر مؤاخذه و توبیخ فرماندهان نیروهای روسی که مسئول این بی‌دقتی و اشتباه بودند، گفت: «تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث فجیع این چنینی در آینده، اتخاذ می‌شود».