واکنش طالبان به رجزخوانی شاهزاده هری

  شاهزاده هری پسر دوم «چارلز سوم» پادشاه انگلیس که با جدایی از خانواده سلطنتی در ایالات متحده آمریکا اقامت گزیده است، در کتاب خاطرات جدید خود تحت عنوان «یدکی» دست به افشاگری‌هایی زده که بی‌شک برای کاخ باکینگهام خوشایند نخواهد بود.

از جمله موضوعاتی که او در این کتاب به آن پرداخته، دوران ماموریتش به عنوان سرباز و خلبان بالگرد نظامی در افغانستان است. این عضو خاندان سلطنتی انگلیس فاش کرده که در دومین سفر خود به افغانستان حین خدمت به عنوان خلبان بالگرد آپاچی، ۲۵ تن را کشته است.

به دنبال این ادعاها، «مولوی آقا گل» از فرماندهان طالبان استدلال کرد که این گروه در نهایت در جنگ علیه دشمنان بسیار ثروتمندتر و مجهزتر پیروز شده است، در حالی که این عضو سلطنتی انگلیس که «بازنده دهن گشادی است که سعی در جلب توجه دارد، به کاخ مادربزرگش فرار کرد.»

مولوی آقا گل می‌گوید که این شاهزاده انگلیسی کشته‌ها را از خودش درآورده و آدمی بود که «می‌ترسید که به میدان نبرد برود.» او افزود: اگر او واقعا مرد است، دوباره به افغانستان برگردد.

شاهزاده هری در این خصوص یادآور شده که در شش ماموریت پروازی در افغانستان شرکت کرده که منجر به مرگ «انسان‌ها» شده، اما از این بابت نه شرم‌سار است و نه به آن افتخار می‌کند.

او که برادر ولیعهد انگلیس است، در کتاب خاطراتش می‌نویسد که در گرماگرم نبرد، آن ۲۵ فرد را بخشی از آدم‌ها نمی‌دانسته، بلکه به آنها به عنوان «مهره‌های شطرنج» نگاه می‌کرده که از روی صفحه برداشته شده بودند. هری گفته که «آدم‌های بد حذف شدند.»

این نخستین بار است که شاهزاده ۳۸ ساله خاندان سلطنتی انگلیس در مورد تعداد شبه‌نظامی طالبان که او شخصا آنها را در طول استقرار نظامی‌اش کشته، سخن می‌گوید؛ موضوعی که احتمالا نگرانی‌ها نسبت به امنیت شخصی او را تقویت خواهد داد.

شاهزاده هری در اولین سفر خود به افغانستان، سال ۲۰۰۷ در ولایت هلمند مستقر شد و به عنوان یک مامور کنترل هوایی خدمت کرد؛ ماموریت او زمانی به پایان رسید که رسانه‌های خارجی توافق انجام شده با رسانه‌های انگلیسی را در مورد «سکوت خبری» نقض کردند.

واکنش طالبان به رجزخوانی شاهزاده هری

او سال ۲۰۱۲ در دومین ماموریت پس از گذراندن دوره آموزش پرواز با بالگردهای آپاچی به همراه نیروی هوایی ارتش به کمپی در جنوب افغانستان اعزام شد و ۲۰ هفته در آنجا ماند. طالبان در آن زمان از فرماندهان خود در هلمند خواسته بود که «هر کاری برای از بین بردن او لازم است را انجام دهند.»

همچنین انس حقانی، یکی از رهبران ارشد طالبان روز جمعه به بخشی از کتاب شاهزاده هری که در آن به کشتن ۲۵ عضو طالبان همانند برداشتن مهره‌هایی از صفحه شطرنج اشاره داشت، به شدت انتقاد کرد. او ضمن متهم کردن هری به «جنایت جنگی» خطاب به او گفت: «آقای هری! آنهایی که شما کشتید مهره‌های شطرنج نبودند، بلکه انسان‌هایی بودند که خانواده داشتند.»

این فرمانده طالبان همچنین یادآور شد: «اما حقیقت همان است که شما می‌گویید؛ مردم بی‌گناه ما برای سربازان شما و برای رهبران نظامی و سیاسی شما مانند مهره‌های شطرنج بودند اما با همه این‌ها، شما در این بازی شکست خوردید.»

همچنین سخنگوی وزارت خارجه طالبان روز جمعه با توصیف جنگ ۲۰ ساله افغانستان به عنوان «لحظه‌ای به شدت نفرت‌انگیز در تاریخ بشریت» گفت که صحبت‌های هری «گوشه‌ای از آسیبی را نشان می‌دهد که افغان‌ها به دست نیروهای اشغالگری که مردم بی‌گناه را بدون حساب پس دادن به قتل رساندند، متحمل شدند.»  

همچنین «خالد زدران» از مقام‌های ارشد طالبان و سخنگوی پلیس در کابل به دیلی تلگراف گفت: هری که با افتخار به جرایمش در افغانستان اعتراف می‌کند، باید در دادگاهی بین‌المللی محاکمه شود. شاهزاده هری را همیشه در هلمند به یادها خواهند سپرد. افغان‌ها هرگز کشته شدن مردان بی‌گناه خودشان را فراموش نخواهند کرد. عاملان چنین جنایاتی روزی به دادگاه بین‌المللی معرفی خواهند شد و جنایتکارانی مانند هری که با افتخار به جنایات خود اعتراف می‌کنند، در برابر جامعه بین‌المللی پای میز محاکمه آورده خواهند شد.

همچنین افسر هم‌رزم هری که او را از دوران حضورش در افغانستان می‌شناسد، صحبت‌های این شاهزاده را «غیر ضروری» دانست و گفت: همه می‌دانند که کشتن دشمن کاری است که ممکن است در جنگ انجام شود. شخص به طور خصوصی به این موضوع فکر می‌کند اما نیازی به پخش عمومی آن نیست. این یک چیز اخلاقی است، اما پیامدهای امنیتی آشکاری هم در گفتن چنین چیزهایی وجود دارد.

یک عضو دیگر نیروی هوایی انگلیس می‌گوید: خدمه آپاچی می‌دانند که باید مراقب حرف‌هایشان باشند و هری هم این را می‌داند. صحنه نبرد معمولا تلفاتی از دشمن وجود دارد و خطر حملات تروریستی تلافی‌جویانه هم هست. به ما نسبت به چنین چیزهایی هشدار داده‌اند.  

شاهزاده هری در این کتاب که قرار است طی روزهای آینده در انگلیس منتشر شود، همچنین به تنش‌ها در روابط با برادر بزرگترش «ویلیام» ولیعهد انگلیس هم پرداخته و گفته است که سال ۲۰۱۹ یکبار به دلیل نزاع بر سر همسرش مگان مارکل، توسط او مورد حمله فیزیکی قرار گرفته است.