تشکیل جبهه شاهزادگان سعودی علیه محمد بن سلمان

 منابع دیپلماتیک اعلام کردند که شاهزادگان سعودی ماه‌‌هاست برای تشکیل یک جبهه علیه « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی تلاش می‌کنند.

این منابع به سعودی‌لیکس اعلام کردند که شاهزادگان آل‌سعود که به حاشیه رانده شده‌اند علیه سیاست‌های محمد بن سلمان که باعث تضعیف بیشتر خاندان حاکم شده است، متحد شده‌اند.

بر اساس گزارش این منابع، شاهزادگان آل‌سعود به‌طرز بی‌سابقه‌ای تردید دارند که اگر سیاست محمد بن سلمان به همین شکل ادامه یابد، آل‌سعود نابود خواهد شد.

از آنجا که اختلافات داخلی در خانواده سلطنتی آشکار و تشدید شده است، برخی از شاهزاده‌ها که به خارج از کشور فرار کرده‌اند یا تبعید شده‌اند، جبهه‌ای علیه محمد بن سلمان تشکیل داده‌اند و همه آن‌ها معتقدند که آل‌سعود که بیش از یک قرن و ربع است بر عربستان حکومت می‌کند، با سیاست‌های محمد بن سلمان نابود خواهد شد.

 اقدامات محمد بن سلمان درخصوص رسیدگی به پرونده‌های مربوط به شاهزادگان سعودی باعث بروز مشکلاتی شد که این امر ممکن است منجر به فروپاشی خاندان سلطنتی شود.

محمد بن سلمان بسیاری از شاهزادگان را بازداشت و سرمایه‌های آن را نیز تصاحب کرد، همچنین کمک‌هزینه‌های این شاهزادگان را کاهش داد.

ولیعهد سعودی برای زندانی نشدن برخی از شاهزاده‌ها اموال آن‌ها را تصاحب کرد، همان‌طور که در مورد شاهزاده «الولید بن طلال» اتفاق افتاد. وی پس از بازداشت در هتل «ریتز کارلتون» در سال 2017، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی به‌رهبری شخص محمد بن سلمان، شرکت هلدینگ او را به‌طور کامل تحت کنترل خود در آورد.

اگرچه براساس گزارش‌های غربی، خاندان سلطنتی عربستان هر سال حدود 10 میلیارد دلار برای تجملات خود و ساختن کاخ‌ها و استراحتگاه‌ها هزینه می‌کنند، اما محمد بن سلمان عمداً تخصیص‌های مالی مربوط به برخی از شاهزادگان را که به وفاداری آن‌ها شک داشت، کاهش داد.

اخیراً روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به‌نقل از منابع نزدیک به شاهزادگان سعودی نوشت: برخی از شاهزادگان دارایی‌های خود را در خارج از کشور فروختند تا دارایی‌های تجملاتی خود را که بسیار به چشم می‌آید از جلب توجه محمد بن سلمان دور نگه‌دارند؛ چراکه محمد بن سلمان از زمان آغاز ولیعهدی‌اش به‌بهانه مبارزه با فساد مالی، بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی را که از مخالفان و رقبای وی محسوب می‌شدند به حاشیه راند و بسیاری از آن‌ها را نیز بازداشت کرد.

یکی از اولین کسانی که ولیعهد سعودی از این روش در مود وی استفاده کرد، شاهزاده «سلمان بن عبدالعزیز بن سلمان» بود که با وجود اینکه هیچ جاه‌طلبی سیاسی نداشت، بازداشت شد. او یکی از 11 شاهزاده‌ای بود که در ژانویه 2018 در قصر « الحکم» در ریاض تجمع و به تصمیم دولت عربستان برای لغو معافیت شاهزادگان از پرداخت قبوض آب و برق اعتراض کرده بود.

محمد بن سلمان بسیاری از شاهزاده‌ها را بازداشت و تحت شکنجه قرار دارد، از جمله این شاهزادگان «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی و «احمد بن عبدالعزیز» برادر پادشاه عربستان هستند، این بازداشت‌ها همچنین شامل شاهزاده‌های خانم از جمله «بسمه بنت آل‌سعود» بود.

«مایکل استیونس» معاون مؤسسه مطالعات امنیتی و دفاعی سلطنتی، (RUSI) در خصوص بازداشت شاهزادگان سعودی اعلام کرد: «بعد از اینکه (بن‌سلمان) از موج نارضایتی بین‌المللی به‌دنبال ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول جان سالم به‌در برد، او چیزی برای ترس نداشت».

وی در ادامه افزود: «کاخ سفید به‌رهبری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا تا حد زیادی از محمد بن سلمان حمایت کرد و انگلیس و فرانسه نیز به معامله با ریاض ادامه دادند، این پیامی از سوی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و پسرش محمد بن سلمان به بقیه اعضای خاندان حاکم بود تا به همه یادآوری کنند که چه‌کسی رهبر است».

تشکیل جبهه شاهزادگان سعودی علیه محمد بن سلمان

دو منبع مرتبط با آل سعود و یک دیپلمات خارجی برجسته نیز به رویترز اعلام کردند: ولیعهد سعودی که «سخت می‌کوشد» به تاج‌وتخت پدرش دست یابد، از احتمال تجمع شاهزادگان ناراضی در اطراف محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز هراس دارد، زیرا این دو گزینه ممکن برای تصاحب تاج‌وتخت پادشاهی هستند.

یک منبع به خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد: «بازداشت شاهزادگان آل‌سعود به‌معنای آمادگی برای انتقال قدرت است، این یک پیام روشن برای شاهزادگان سعودی است که هیچ کس نمی‌تواند مخالفت کند یا جرئت کند سیاست او را به چالش بکشاند.»

روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز در گزارشی اعلام کرد که خاندان سلطنتی عربستان سعودی بر سر روابط احتمالی آینده با اسرائیل پس از توافق با امارات متحده عربی و بحرین اختلاف نظر دارند.

بزرگترین کابوس ولیعهد سعودی مخالفت داخلی در خاندان آل‌سعود است. مشخص نیست که او توافقی از طرف خانواده سلطنتی برای تأیید وی به‌عنوان پادشاه آینده داشته باشد؛ چراکه این شاهزاده جوان در حذف رقبای خاندان سلطنتی خود بی‌رحمانه عمل کرد.

همچنین این شاهزادگان سعودی، تعداد زیاد جوانان بیکار، تورم بالا، مالیات‌های گزاف و مشکلات معیشتی در عربستان را مقدمه‌ای برای شورش مدنی علیه ولیعهد سعودی می‌دانند.

برخی ناظران معتقدند که محمد بن سلمان توانسته است جایگاه خود را به‌عنوان پادشاه آتی تا حدودی تثبیت کند، اما این مسیر بدون تهدیدات جدی علیه او نیست، مسیری که بن‌سلمان برای رسیدن به این نقطه پیموده و نهادهای قدرت زیادی را به حاشیه رانده است، می‌تواند به مشکلاتی قابل‌توجه برای او به‌هنگام پادشاهی‌اش منتهی شود.