اسرائیل در ماجرای برجام لاف می‌زند

این تحلیل را پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» منتشر کرده و نوشت: بسیاری از چهره‌های تندروی اسرائیل ی خواستار بمباران تاسیسات اتمی ایران شده‌اند اما رژیم اسرائیل و دولت‌های مختلف آن در سال‌های اخیر هیچ‌کدام جرأت یک چنین اقدامی را نداشته‌اند. در این فضا، برخی مقام‌های امنیتی اسرائیلی نظیر «شیما شاین» رئیس سابق بخش پژوهشی موساد امیدوارند که مذاکرات دیپلماتیک با ایران جهت دستیابی به یک توافق به نتیجه برسد. این در حالی است که سازمان جاسوسی موساد همواره در ظاهر ادعا می‌کند که باید رویکردهای سختگیرانه‌ای را علیه برنامه اتمی ایران عملیاتی کرد. 

حال شاهدیم که در نمونه ذکر شده، یکی از مدیران آن به صراحت خواستار اتخاذ دیپلماسی در این رابطه می‌شود. تمامی این مسائل تنها حاوی یک نکته اساسی هستند و آن این است که ادعاهای دشمنی اسرائیل علیه ایران، بر پایه‌های سستی قرار دارند و به‌طور خاص، مخالفت‌های ظاهری آن با برنامه اتمی ایران و طرح آن به مثابه یک تهدید نیز، اغراق شده و تبلیغاتی هستند.

اسرائیل در ماجرای برجام لاف می‌زند

نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائیل «بنیامین نتانیاهو» ماه گذشته با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت این رژیم، یک جلسه امنیتی داشت که در قالب آن برنامه هسته‌ای ایران و آخرین وضعیت آن به بحث گذاشته شد. پس از آن، وی گفت که لاپید و وزیر جنگ اسرائیل «بنی گانتس» به درستی به مسئولیت‌های خود جهت ایجاد اختلال در روند شکل‌گیری توافقی جدید با ایران عمل نکرده‌اند. به گفته نتانیاهو، مقام‌های اسرائیلی باید سلسله اقداماتی را انجام می‌دادند که نتانیاهو در دوران حضور خود در قدرت پیش از امضای نسخه اولیه توافق برجام در سال 2015 میلادی انجام داد و با نمایندگان بانفوذِ کنگره، مقام‌های ارشد آمریکایی و چهره‌های رسانه‌ای سرشناس آمریکا دیدار و رایزنی داشت.

با این حال، یک مقام دولت کنونی اسرائیل تاکید دارد که نتانیاهو در دوران حضور خود در قدرت دقیقا به ما آموخت که راجع به ایران و مسئله اتمی این کشور چه کارهایی را انجام ندهیم. سال 2015، وی در کنگره آمریکا حاضر شد و با مقام‌های ارشد دولتی و رسانه‌ای آمریکا رایزنی و گفت‌وگو کرد و در نهایت نیز توافق اتمی با ایران به امضا رسید. در آن دوران، فراوان کار می‌کردیم اما عملاً نتایج معکوسی را به چشم می‌دیدیم که به نفع ما نبودند.

نتانیاهو، نفتالی بنت نخست‌وزیر سابق اسرائیل، یائیر لاپید، مقام‌های موساد و بسیاری از دیگر افراد و چهره‌های اسرائیلی در صحنه سیاسی و امنیتی این رژیم، اساسا دیدگاه مشترکی را در مورد معادله احیای برجام ندارند. «رونن برگمان» از روزنامه نیویورک‌تایمز دو ماه قبل در مقاله‌ای می‌نویسد: «نَه یائیر لاپید و نَه نخست‌وزیر قبل از او یعنی نفتالی بنت، به اندازه نتانیاهو با توافق برجام و احیای آن مخالفت ندارند». وی می‌افزاید: «اعضای عالی‌رتبه تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل می‌گویند که یک توافق جدید با ایران در چارچوب احیای برجام، کاملا در راستای منافع اسرائیل نیز است».