ناتوانی اوکراین در مقابله با موشک kh-۲۲ روسی

 در جریان حمله موشکی روز شنبه روسیه ، پنج موشک کروز Kh-۲۲ نیز از پنج بمب‌افکن دوربرد توپولوف تو-۲۲ روسیه بر فراز استان کورسک و دریای آزوف شلیک شد.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد: شکی نیست که یکی از موشک‌های Kh-۲۲ که از منطقه کورسک در حدود ساعت ۱۵:۳۰ پرتاب شد، به یک ساختمان بلند در شهر دنیپرو اصابت کرد.

در حالی که رادارهای نیروی هوایی اوکراین، محل تقریبی شلیک موشک، ارتفاع و سرعت آن را شناسایی کردند اما نیروهای مسلح اوکراین هیچ قدرت آتشی ندارند که بتواند این نوع موشک را ساقط کند.

از آغاز جنگ در اوکراین، بیش از ۲۱۰ موشک Kh-۲۲ به خاک این کشور شلیک شده و نیروی هوایی اوکراین اذعان کرده است که هیچ یک از آنها توسط سامانه‌های پدافند هوایی این کشور ساقط نشده است.

وزن کلاهک این موشک حدود ۹۵۰ کیلوگرم و حداکثر برد آن تا ۶۰۰ کیلومتر است و معمولاً برای حمله به ناوهای هواپیمابر استفاده می‌شود.

هنگامی که موشک Kh-۲۲ از فواصل دور شلیک می‌شود، انحراف از هدف می‌تواند صدها متر باشد.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرده است که تنها سامانه‌های موشکی ضدهوایی که در آینده ممکن است توسط متحدان غربی در اختیار این کشور قرار گیرد (سامانه‌هایی مانند پاترویت پک-۳ یا SAMP-T)، قادر به رهگیری این اهداف هوایی هستند.

نیروی هوایی اوکراین ادعا می‌کند که پدافند هوایی این کشور در روز شنبه ۲۵ موشک از ۳۸ موشک روسی شلیک شده را ساقط کرده است.

ناتوانی اوکراین در مقابله با موشک kh-۲۲ روسی

یوری ایحنات سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، پیش‌تر گفته بود که روسیه همین نوع موشک را در تابستان امسال به یک مرکز خرید در کرمنچوک شلیک کرد.

موشکی با کلاهک ۹۵۰ کیلوگرمی که به «قاتل ناوهای هواپیمابر» مشهور است و برای نابودی گروه‌های ناو هواپیمابر در دریا طراحی شده و حتی می‌توان آن را به کلاهک هسته‌ای مجهز کرد، اکنون سر از شهر در آورده به آپارتمانی پر جمعیت اصابت کرده است.