پوتین و اردوغان گفتگو کردند

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه به صورت تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفتگو کرد.

دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) با صدور بیانیه‌ای در این ارتباط اعلام کرد: پوتین و اردوغان در تماسی تلفنی درباره وضعیت اوکراین به ویژه در مورد موضوع مبادله زندانیان و در درجه اول مبادله مجروحان گفتگو کردند. پوتین در تماس با اردوغان به سیاست مخرب کی یف که متکی بر تشدید درگیری‌ها است نیز اشاره کرد.

بیانیه دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص اضافه می‌کند: پوتین به اردوغان گفت که نمونه‌ای از سیاست ریاکارانه کی یف رد پیشنهاد آتش بس کریسمس بود. پوتین و اردوغان در خصوص عادی سازی روابط ترکیه و سوریه نیز گفتگو کرده بر اهمیت گفتگوهای ساختار آستانه تاکید کردند.

کرملین در این باره ادامه داد: روند اجرای قرارداد غلات هم در این رایزنی تلفنی مورد بررسی قرار گرفت. سوریه نیز موضوع گفتگوی بعدی بود. همچنین توسعه همکاری‌های دو کشور از جمله در پروژه هاب گاز مورد بحث و بررسی سران دو کشور قرار گرفت.

پوتین و اردوغان گفتگو کردند

دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز در این خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرد: اردوغان به پوتین اطمینان داد که ترکیه برای برقراری صلح پایدار میان روسیه و اوکراین نقش میانجی را ایفا خواهد کرد.

این در حالیست که سران ترکیه و روسیه پیشتر هم در ۱۵ دی ماه سال جاری در خصوص موضوعات سوریه و اوکراین با یکدیگر رایزنی کرده بودند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه با صدور بیانیه‌ای درباره آن رایزنی تلفنی اعلام کرده بود: اردوغان در گفتگو با پوتین بر لزوم برداشتن گام‌های سیاسی از سوی دمشق برای دستیابی به نتیجه درباره تحولات سوریه تأکید و به لزوم برداشتن گام‌های مشخص برای پاکسازی مناطق شمالی سوریه به ویژه «تل رفعت» و «منبج» از وجود سازمان تروریستی YPG اشاره کرد.