تلاش واشنگتن برای انتقال تسلیحات از آمریکای لاتین به اوکراین

 دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با تاکید بر تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن کشورهای آمریکای لاتین برای ارسال تسلیحات روسی به اوکراین اطمینان داد کرملین این وضعیت را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در اینجا (در نظر گرفتن) محدودیت‌های قانونی و حقوقی مربوط به عرضه به کشورهای ثالث بسیار مهم است. زیرا هر گونه تحویل، مشمول تعهدات خاصی از سوی کشورهایی است که تولیدات نظامی (روسی) را دریافت می‌کنند.

پسکوف همچنین یادآور شد که ارسال تسلیحات غربی به هیچ وجه شکل اساسی درگیری را تغییر نخواهد داد، بلکه این مسئله، مشکلاتی را برای اوکراین و مردم آن ایجاد خواهد کرد.

لائورا ریچاردسون، رئیس فرماندهی جنوب آمریکا به تازگی در گفت‌وگو با اندیشکده شورای آتلانتیک اعلام کرد، ایالات متحده با ۹ کشور آمریکای لاتین در مورد انتقال تسلیحات روسیه به اوکراین در ازای محصولات نظامی آمریکایی همکاری می‌کند.

این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه روابط تاریخی با روسیه دارند، با این حال، شش کشور دیگر آمریکای لاتین نیز دارای تسلیحات روسی هستند.

سخنگوی کرملین با تاکید بر اینکه مسکو امید چندانی به بهبود روابط با واشنگتن در آینده نزدیک ندارد، خاطرنشان کرد، روابط دو کشور در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به شدت بدتر شده است. وی افزود: متاسفانه روابط دوجانبه اکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

پسکوف گفت که برای حل مناقشه اوکراین، غرب باید شرایط را به پایان سال ۲۰۲۱ بازگرداند، زمانی که روسیه پیشنهاد داد تا درباره نگرانی‌های خود صحبت کند.

تلاش واشنگتن برای انتقال تسلیحات از آمریکای لاتین به اوکراین

کدام کشورهای آمریکای لاتین، سلاح‌های روسی در اختیار دارند؟

بر اساس اطلاعات موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI)، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱، هشت کشور آمریکای لاتین به سلاح‌های روسی دست یافته‌اند.

ونزوئلا در صدر کشورهای آمریکای لاتین با تامین بیشترین تسلیحات از مسکو است. این کشور از سیستم‌های دفاع هوایی تا هلیکوپترهای جنگی و بمب‌های هدایت‌شونده روسیه را در اختیار دارد.

نیکاراگوئه در جایگاه دوم قرار دارد و بر اساس داده های SIPRI، در کنار سایر تسلیحات، دست‌کم یک فروند هلیکوپتر و ۵۰ تانک T-۷۲B از روسیه خریداری کرده است.

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱، پرو بیش از ۳۲ هلیکوپتر روسی خریداری کرده است که برخی از آن‌ها جنگنده هستند. علاوه بر این، این کشور آند بیش از ۲۰۰ موشک خریداری کرده است.

مکزیک نیز حداقل ۳۰ سامانه دفاع هوایی و ۹ هلیکوپتر روسی خریداری کرده است. یک جنگنده MiG-۲۹ در این بازه زمانی به کوبا رسیده و اروگوئه، ۴۸ دستگاه خودروی Vodnik (یک وسیله نقلیه نظامی چند منظوره روسی با تحرک بالا، ساخت GAZ) خریداری کرده است.

بر اساس گزارش SIPRI، آرژانتین نیز دو هلیکوپتر مدل روسی Mi-۸MT/Mi-۱۷ و کلمبیا شش فروند هلیکوپتر خریداری کرده است.