املاک میلیاردی خاندان‌های سلطنتی حوزه خلیج فارس در انگلیس

 تحقیقات روزنامه انگلیسی «گاردین» حقایق فساد اعضای خانواده‌های حاکم در امارات متحده عربی و عربستان سعودی را از طریق میلیاردها  دلار دارایی در زمینه املاک و مستغلات ثبت شده از طریق مراجع قضایی خارجی فاش کرد.

این تحقیق که توسط European Focus on Middle Issues  انجام شده، نشان می‌دهد که خانواده‌های سلطنتی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارای بیش از یک میلیارد پوند (1.2 میلیارد دلار) املاک و مستغلات در انگلیس به واسطه موسسات خارجی نظیر جرسی و جزایر ویرجین  انگلیس هستند.

بر اساس تحقیقات، خاندان سلطنتی سعودی از طریق نهادهای خارجی دارای طیف وسیعی از املاک از جمله «هولم» یک قصر کنار دریاچه در مرکز پارک «ریجنت» لندن که در سال 1818 ساخته شده است، هستند.

این ملک متعلق به یک نهاد مستقر در «گرنزی» است که از شاهزاده «عبدالله بن خالد آل سعود» نماینده عربستان در سازمان ملل سود می‌برد. این ملک تاریخی در سال 2020 به قیمت 185 میلیون پوند استرلینگ فروخته شد.

یکی دیگر از اعضای خاندان سلطنتی عربستان، شاهزاده «ترکی بن سلمان آل سعود» که نهمین پسر پادشاه  عربستان و برادر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  است. وی  مالک هلدینگ Moncrief است که در جزایر و ویرجین انگلیس  مستقر است که دارای 18 ملک در لندن از جمله آپارتمان در برج «پینتو» در «ناین المز» است.

این روزنامه انگلیسی نزدیک به 200 ملک در انگلیس ، از جمله هتل‌ها و کاخ‌های لندن و املاک ویلایی حومه شهرها در این کشور متعلق به تعداد معدودی از اعضای خانواده‌های سلطنتی در کشورهای عربی  حاشیه خلیج فارس، از جمله امارات، عربستان سعودی برشمرده است.

ثبت موسسات خارجی انگلیس برای اولین بار نشان می‌‌دهد که چگونه خانواده‌های سلطنتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به رهبری امارات متحده عربی از طریق نهادهای  قضایی خارج از کشور برای گسترش دارایی‌های املاک و مستغلات خود در انگلیس استفاده کردند.

املاک میلیاردی خاندان‌های سلطنتی حوزه خلیج فارس در انگلیس

یکی از برجسته‌ترین اعضای خانواده سلطنتی  کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که دارایی‌های خود را از طریق نهادهای خارجی در اختیار دارند، «منصور بن زاید آل نهیان» مالک باشگاه فوتبال منچستر سیتی است، زیرا او 17 سند مالکیت در سراسر جزیره «جرسی» از جمله یک آپارتمان در لندن و زمین متصل به آن دارد.

گران‌ترین آن  یک املاک  150 میلیون پوندی در منطقه «سوری» است که بر اساس اسناد ثبت املاک، متعلق به شیخ «منال بنت محمد المکتوم» همسر منصور بن زاید  است.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، در مجموع اعضای خاندان‌های حاکم عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، اردن و بحرین نزدیک به 200 ملک به ارزش حداقل یک میلیارد پوند در انگلیس به واسطه شرکت‌های فراساحلی متعلق به جزایر ویریجین، جرسی، گرنزی و پاناما دارند.

اگرچه سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در انگلیس در چارچوب قانون شکل گرفته؛اما ترس و نگرانی در در سایه سکوت محافل رسمی داخلی عربستان، آمارها و گزارش‌های بین‌المللی تا حدودی می‌تواند اوضاع بغرنج اقتصادی مردم عادی این کشور را نشان دهد.

«ولید ابوالخیر» وکیل و حقوق‌دان سعودی معتقد است که بروز پدیده فقر در عربستان به تمام معنا به‌معنی فساد در این کشور است، چرا که معقول نیست کشوری که عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده نفت جهان را یدک می‌کشد، تا این حد فقیر داشته باشد. وی تأکید کرد که گروهی ویژه‌خوار وجود دارند که از ثروت‌های کشور استفاده می‌کنند، در حالی که اکثریت ملت چیزی برای رفع نیازهای خود پیدا نمی‌کنند. وی از شکاف گسترده بین افراد عادی جامعه سعودی و حاکمیت آن خبر داد و گفت: ما از مردمی صحبت می‌کنیم که مجله فوربس آنها را جزو ثروتمندترین مردم دنیا معرفی کرده است، اما حاکمیت سیاسی کشور با زور و خشونت تمامی منابع دولتی را در اختیار گرفته است و بدون مؤاخذه یا محاسبه از آنها استفاده می‌کند.