عربستان و امارات در یمن آدم می‌کشند، غرب دنبال محکوم کردن ایران است

در حالی که در روزهای اخیر یک انگلیسی نماینده تازه سازمان ملل در امور یمن شده، لندن در ادامه حمایت‌ سیاسی و نظامی از «ائتلاف عربی» ضد یمن به رهبری عربستان، پیشنهادی برای محکوم کردن ایران به شورای امنیت ارائه کرده است.

ارائه پیشنهاد لندن، یک روز پس از اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل صورت گرفت. «نیکی هیلی» با تکرار اتهام زنی‌ها علیه ایران درباره یمن، بر لزوم اقدام شورای امنیت علیه ایران تاکید کرده بود.

 

ششم فروردین 1394 عربستان سعودی با اعلام تشکیل ائتلافی به ظاهر عربی و اسلامی، از تعدادی دیگر از کشورهای عربی و آفریقایی و آسیایی، حملات نظامی به یمن را آغاز کرد؛ حملاتی که نامش «عملیات طوفان قاطع» گذاشته شد و پس از مدتی ناکامی به «عملیات بازگرداندن امید» تغییر نام داد.

بنا بر گزارش‌ها، در ابتدای آغاز تجاوز به یمن، هواپیماهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین به همراه برخی دیگر از کشورها از قبیل مصر، اردن و سودان در این حمله مشارکت کردند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود برای حمله را داد.

با گذشت حدود سه سال از حملات همه جانبه و محاصره غیرانسانی یمن، مشخص شده که صحنه گردان و عاملان اصلی این تجاوزات، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند و نقش دیگر کشورها یا خیلی محدود است یا کاملا صوری است.

شدت حملات کور به غیرنظامیان و وضعیت ناگوار انسانی در یمن ناشی از حملات و محاصره این کشور توسط ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، کار را به جایی رسانده که نهادهای امدادی بین‌المللی بارها شرایط یمن را «فاجعه‌بارترین وضعیت انسانی در جهان» خوانده‌اند.

 

بنا بر آمارهای سازمان ملل، در جریان حملات بی‌وقفه ائتلاف سعودی- اماراتی به یمن، بیش از 10000 نفر کشته و بیش از 35 هزار نفر مجروح شده‌اند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده که یمن در حال تجربه جدی‌ترین فاجعه انسانی جهان است و حدود 8.4 میلیون نفر از جمعیت 22 میلیونی این کشور در معرض خطر قحطی قرار دارند.

علی رغم این وضعیت، حمایت‌های گسترده نظامی، دیپلماتیک و سیاسی غرب به ویژه آمریکا و انگلیس از ائتلاف سعودی، از ششم فروردین سال 1394 آغاز شده و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد. تداوم حمایت‌های گسترده غرب از عربستان سعودی و امارات، حتی صدای خود رسانه‌ها و خبرنگاران آمریکایی و غربی را هم درآورده است. بر همین اساس، ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز اذعان کرده که آمریکا و انگلیس در «رنج مردم یمن» هم‌دست سعودی‌ها و اماراتی‌ها هستند.

«نیکلاس کریستوف» تصریح کرد: «قحطی در یمن، قحطیِ ساخته دست بشر است و آمریکا و بریتانیا در محاصره یمن توسط عربستان سعودی و امارات عربی متحده که سبب رنج و مصیبت در یمن شده، همدست بوده‌اند» (جزئیات بیشتر).

 

اما حالا خبرها حاکی از ارائه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس به شورای امنیت سازمان ملل با محوریت «محکوم کردن ایران» است. بنا بر گزارش رویترز، طبق مفاد پیش‌نویس پیشنهادی انگلیس که با مشورت با آمریکا و فرانسه به شورای امنیت ارائه شده، قرار است ایران به دلیل آنچه «عدم توقف ارسال موشک‌های بالستیک»‌ به انصارالله در یمن و نقض محدودیت‌های پیشین شورای امنیت خوانده شده، محکوم شود؛ اتهامی که هیچ‌گاه ثابت نشده است (جزئیات بیشتر).

همزمان با این تحرکات، شورای امنیت سازمان ملل یک انگلیسی به نام «مارتین گریفیتس» را به عنوان نماینده ویژه جدید این سازمان در امور یمن تعیین کرده است (جزئیات بیشتر).

اتهام زنی به ایران در پیش‌نویس پیشنهادی انگلیس در حالی صورت گرفته که اخیرا وزیر خارجه این کشور در مصاحبه با العربیه، تلویحا به محاصره غیرانسانی یمن توسط ائتلاف سعودی-اماراتی اعتراف کرد. «بوریس جانسون» هر چند اتهام‌زنی‌ها به ایران در موضوع یمن را تکرار کرد اما در بخشی از  مصاحبه گفت: مردم یمن نباید با قحطی گرسنگی، شیوع وبا مواجه باشند و بنادر الحدیده و صلیف باید باز باشد.

البته وزیر خارجه انگلیس با لحنی ملتمسانه خواستار سفر ولی‌عهد عربستان سعودی به انگلیس شد و گفت: «امیدواریم که شاهزاده ولی‌عهد به ما افتخار سفر بدهد. امیدواریم این سفر انجام شود» (جزئیات بیشتر).

پیشتر «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در یمن نیز ضمن انتقاد از محاصره یمن اعلام کرده بود که برای حل بحران و پایان جنگ، هیچ گزینه‎ای به غیر از مذاکره با انصارالله وجود ندارد.

هرچند هنوز معلوم نیست که سرنوشت قطعنامه پیشنهادی انگلیس که با مشورت آمریکا و فرانسه به شورای امنیت ارائه شده، چه شود اما این اقدام لندن حاوی یک پیام روشن است:

«عربستان سعودی و امارات متحده عربی از حدود سه سال قبل در حال کشتن مردم یمن هستند و غربی‌ها می‌خواهند، ایران را برای کمک به یمنی‌ها در دفاع از خود، محکوم کنند؛‌ یعنی ایران به صرف اتهام بی‌سند باید محکوم شود اما عربستان که شبانه‌روز در حال بمباران مردم یمن است، حمایت شود».