تبانی آمریکا و بانک جهانی برای جلوگیری از اجرای پروژه انتقال انرژی به لبنان

 در شرایطی که آمریکا بیش از یک سال و نیم گذشته وعده حل بحران سوخت لبنان را داده بود اما نه تنها هیچ اقدام جدی در این زمینه انجام نداده بلکه با روش‌های مختلف مانع اجرای هر راهکاری برای حل این معضل لبنانی‌ها می‌شود.

در همین راستا به درخواست مستقیم ایالات متحده، نشست سه‌جانبه‌ای که قرار بود پنجشنبه گذشته میان «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت و «ولید فیاض» وزیر انرژی در دولت موقت لبنان و همچنین نمایندگان بانک جهانی جهت صحبت درباره انتقال گاز مصر و برق اردن به لبنان برگزار گردد، لغو شد.

بر همین اساس روز گذشته ولید فیاض با تیمی از بانک جهانی جلسه‌ای برگزار کردند که طبق اطلاعات موجود، این بانک درخواست تعیین یک مشاور جهت برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های بخش برق لبنان را داده است؛ همانند کاری که بانک جهانی در اردن انجام داد. نمایندگان بانک جهانی همچنین به وزیر انرژی دولت موقت لبنان گفتند که برگزاری یک نشست سه جانبه با حضور طرف آمریکایی درباره پرونده انتقال انرژی  به لبنان در این بازه زمانی بی‌فایده است.

از طرف دیگر منابع آگاه گزارش دادند که بانک جهانی و مقامات آمریکایی در روند انتقال گاز مصر و برق اردن به لبنان مانع‌تراشی می‌کنند. به طوری که هربار وزارت انرژی و شرکت برق لبنان شروط بین‌المللی را برای دریافت انرژی از دو کشور مذکور برآورده می‌کند، طرف‌های بین‌المللی مربوطه و آمریکا موانع جدیدی را در این زمینه ایجاد می‌کنند تا لبنانی‌ها نتوانند 4 ساعت برق اضافه در شبانه روز داشته باشند.

در همین راستا بانک جهانی در دسامبر 2022 از شرکت برق لبنان خواسته بود طرح جمع‌آوری هزینه‌های انرژی در لبنان را برای این بانک بفرستد و با وجود اینکه لبنان همه شروط را اجرا کرد اما هیچ پاسخی از جانب آمریکا یا بانک جهانی نرسید. بلکه به نظر می‌رسد که دو طرف مسئولیت جلوگیری از رسیدن انرژی به لبنان را میان خود تقسیم کرده‌اند و هیچ نشانه مثبتی برای حل بحران سوخت این کشور دیده نمی‌شود. این درحالی است که «آموس هوکشتاین» مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور انرژی همچنان وعده حل این بحران را به لبنانی‌ها می‌دهد.

تونل تاریک آمریکا برای لبنان

بنابراین منابع آگاه لبنانی تاکید کردند که لبنان بیهوده منتظر چراغ سبز آمریکا برای وارد کردن گاز مصر و برق اردن و معاف شدن این پرونده از تحریم‌های موسوم به «قانون سزار» علیه سوریه است. علی‌رغم امضای قرارداد واردات گاز میان وزارت انرژی لبنان و شرکت گاز مصر با حضور سفیر این کشور در بیروت در ژوئن 2022 اما مصری‌ها می‌گویند که هیچ تضمینی از وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر معاف شدن قاهره از تحریم‌های قانون سزار در صورت انتقال گاز به لبنان که قرار است از خاک سوریه عبور کند، دریافت نکرده است.

تبانی آمریکا و بانک جهانی برای جلوگیری از اجرای پروژه انتقال انرژی به لبنان

به گفته منابع مذکور با توجه به شواهد موجود، سفیر آمریکا به «میشل عون» رئیس جمهوری سابق لبنان دروغ گفته بود که پروژه انتقال انرژی به این کشور آغاز شده و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند دروغی را که به دلیل مقابله با ابتکار سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در واردات سوخت از ایران به لبنان در آگوست 2021 گفته بودند، ادامه دهند.

بعد از توافق تهران و بیروت برای انتقال سوخت از ایران به لبنان در تابستان گذشته آمریکایی‌ها بار دیگر با ‌وعده‌های دروغ خود وارد میدان شدند و برخی مقامات لبنان همچون «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت نگران تحریم‌های آمریکا در صورت واردات سوخت از ایران هستند.

مقامات آمریکایی به میقاتی گفتند که باید نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشته و از آن بخواهد که برای دریافت سوخت ایران، به لبنان مجوز بدهد. اما منابع آگاه گزارش دادند که آمریکا با این درخواست لبنان موافقت نکرده و همچنان تاکید دارد که لبنان نباید منفعتی از جانب ایران یا روسیه دریافت کند.

کارشناسان  لبنان در این زمینه اعلام کردند که پرونده برق این کشور در معرض باج‌گیری‌های آمریکا قرار گرفته و واشنگتن به دنبال خسته‌کردن لبنانی‌هاست. همه گزارش‌های دیپلماتیک نشان می‌دهد که دولت آمریکا هرگز تصمین لازم را برای فعال‌سازی قرارداد انتقال گاز مصر و برق اردن به لبنان ارائه نخواهد داد.

«پیتر پلیبرگ» کارشناس کمیته امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا در نوامبر 2022 اعلام کرد که جمهوری‌خواهان قصد دارند مقابل پروژه‌های انتقال گاز و برق به لبنان بایستند و این به سیاست‌های آمریکا در تحریم‌ها و محاصره علیه سوریه برمی‌گردد.

شمار دیگری از سناتورهای آمریکایی نیز اعلام کردند که اجرای پروژه انتقال انرژی به لبنان به معنای نقض قانون سزار است.

در همین راستا تعدادی از اعضای کنگره ایالات متحده اصلاحیه‌ای را در قانون سزار علیه سوریه برای سال 2023 ارائه کرده‌اند که بر اساس پیش‌نویس این اصلاحیه هرگونه معامله تجاری مرتبط با گاز طبیعی، برق یا سایر منابع انرژی که به هر نوعی منافع مالی برای دولت سوریه داشته باشد شامل تحریم‌ها می‌شود. اصلاحیه جدید در قانون سزار همچنین مسیر انتقال انرژی از مصر و اردن از طریق خاک سوریه به لبنان را نیز قطع می‌کند.

منابع لبنانی در این زمینه اعلام کردند که آمریکایی‌ها لبنان را براساس منافع خودشان اداره می‌کنند و دولت‌های مختلف لبنان نیز همواره در برابر این خواسته‌های آمریکا تسلیم شده و به گونه‌ای عمل نکرده‌اند که در خدمت منافع کشور باشد بلکه رفتار آنها عمدتا متناسب با خواسته سفارت آمریکا بوده است. این درحالی است که بسیاری از کشورها همچون ایران و روسیه و چین پروژه‌های منطقی برای حل بحران سوخت و برق لبنان دارند اما از آنجایی که دولت لبنان قادر به مخالفت با آمریکایی‌ها نیست، هیچ یک از این پروژه‌ها وارد مرحله اجرایی نشده است.