موج جدید بازداشت‌ها در « قطیف» عربستان

 « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی سال به سال  سرکوب‌گری را تشدید می‌کند و  به وضعیت شهروندان سعودی و وضعیت اسفبار اجتماعی و اخلاقی در کشور اهمیتی نمی‌دهد. وی با برگزاری جشن‌ها و سرگرمی‌ها سعی در سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود و منحرف کردن افکار عمومی از سرکوب‌گری در عربستان دارد.

برنامه‌های تفریح و سرگرمی که عربستان سعودی طی چند سال اخیر برای مردم خود تدارک دیده، نتوانسته بر ظلم و بی عدالتی که بر مردم مناطق شیعه‌نشین قطیف و الاحساء در این کشور روا می‌دارد، سرپوش گذارد.

 به گزارش المرآه الجزیره، در این مسیر  محمد بن سلمان از سرکوب اهالی « قطیف»  دست برنمی دارد. مردم قطیف به اشکال مختلفی از جمله بازداشت، صدور حکم  اعدام برای جوانان، تخریب، آوارگی اجباری و تغییر هویت میراثشان توسط مقامات سعودی در رنج و عذابند.

محمد بن سلمان می‌خواهد با ایجاد مشکلاتی بر سر راه اهالی قطیف آن‌ها را از انقلاب  منصرف کند و بذر  وحشت و ترس را در دل آن‌ها بکارد.

حساب کاربری « ناشط القطیفی» فاش کرد که  در اقدامی جدید نیروهای موسوم به «نیروهای امنیتی دولتی آل سعود » با خودروهای زرهی نظامی و همچنین خودروهای متعلق به بازپرسی عمومی به «العوامیه» و« ام الحمام» یورش بردند و تعدادی  از اهالی این منطقه را بازداشت کردند.

ظلم و ستم علیه شیعیان در عربستان هرچند همواره وجود داشته است، اما از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان شیعیان نیز در کنار اقشار دیگر جامعه عربستان به شدت سرکوب شده‌اند.

مقامات سعودی اقدامات خودسرانه خود را علیه ساکنان استان عمدتاً شیعه‌نشین قطیف و شهرک‌های آن تشدید کرده‌اند؛ بازداشت‌ها، اعدام‌ها و حمله‌های کورکورانه در روستاها و شهرهای منطقه الشرقیه با تمامی استانداردهای انسانی، اخلاقی و حقوقی و نیز قوانین بین‌المللی تناقض دارد.

موج جدید بازداشت‌ها در « قطیف» عربستان

تاکنون ده‌ها شیعه عربستان توسط دستگاه امنیتی آل سعود دستگیر شده‌اند؛ بازداشت فعالان شیعه و مخالفان دولت سعودی هرچند همواره در عربستان وجود داشته، اما از زمان ولیعهد شدن «محمد بن سلمان» از ژوئن 2017 به این سو روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ شیعیان و مخالفان سعودی افزایش چشمگیری داشته است، به گونه‌ای که در ماه مه 2019 دولت سعودی دست به اعدام 37 نفر زد و با خونسردی سر آنها را از تنشان جدا کرد. همچنین در 12 مارس 2022 41 نفر از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان اعدام شدند.

همچنین سیاست ریاض برای تخریب نشانه‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی مردم منطقه قطیف متوقف نشده است این در حالی است که رژیم آل سعود روز به روز بر حملات خود به شهرها و روستاهای این منطقه ادامه می‌دهد و سریال تخریب سیستماتیک هویت فرزندان این منطقه در سایه نبود هیچ رقیبی ادامه خواهد یافت.

رژیم سعودی تلاش می‌کند ساختار جمعیت شیعیان را در این منطقه به‌منظور تضعیف بزرگ‌ترین اقلیت آن، تغییر و اتباع دیگر کشورها و غیرخودی‌ها را در این منطقه اسکان دهد.

نقض گسترده حقوق بشر در عربستان موضوعی است که همواره مورد توجه سازمان‌ها و گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری بوده است، اما باید توجه داشت که خشونت فرقه‌ای و سیاست‌های تبعیض آمیز نظام‌مند به ویژه علیه شیعیان در عربستان از جمله مواردی است که به رغم در پی داشتن قربانیان فراوان، اغلب از نگاه جامعه بین‌المللی دور مانده و مورد غفلت قرار گفته است.