اختلاف دولت بایدن و پنتاگون در مورد ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین

 یک مقام ارشد پنتاگون در گفتگو با روزنامه واشنگتن‌پست تایید کرد که ناامیدی فزاینده‌ای در پنتاگون بین کسانیکه خواهان کمک‌های بیشتر به اوکراین هستند، وجود دارد اما دیدگاه‌های آنان از سوی کسانی که رویکرد محتاطانه‌تری برای ارسال کمک‌های نظامی دارند، با مشکل مواجه شده است.

امتناع صریح بایدن از پذیرش درخواست اوکراین برای دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ تردید پنتاگون را به همراه داشته مبنی بر اینکه کاخ سفید در مورد برخی از درخواست‌های تسلیحاتی اوکراین در ابتدا با آنها مخالفت ورزیده و در نهایت ارسال آنها را تایید کرده است.

تردید مقام‌های دفاعی آمریکا درحالی است که جو بایدن روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا واشنگتن اف-۱۶ به اوکراین ارسال می‌کند، پاسخ قاطع "خیر" داد.

مقام ارشد پنتاگون با تشریح برخی از اختلاف نظرها بیان کرد: درحالیکه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و برخی از کارکنان ارشد او تمایلی نسبت به تایید ارسال تانک‌های آبرامز و سامانه موشکی پیشرفته پاتریوت نداشتند، در نهایت بایدن آنها را تایید کرد.

اختلاف دولت بایدن و پنتاگون در مورد ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین

درخواست اوکراین برای جنگنده‌های اضافی به هفته های اول جنگ یعنی تقریبا یک سال پیش باز می‌گردد. نیروی هوایی این کشور آن زمان دارای چند ده جنگنده MiG-۲۹ طراحی شده توسط اتحاد جماهیر شوروی بود. تعداد کمتری از جنگنده‌های Su-۲۴، Su-۲۵ و Su-۲۷ نیز در ناوگان هوایی این کشور وجود داشت. خلبانان اوکراینی در حالی که با مجموعه پیچیده‌ای از موشک‌های زمین به هوای روسی روبرو بودند به ندرت آنها را به پرواز درآورده و برخی از آنها سرنگون شدند.