گزافه‌گویی وزیر خارجه فرانسه در ریاض

«کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه که شب گذشته برای اولین بار وارد عربستان سعودی شد، در گفت‌و‌گو با روزنامه الشرق الاوسط، مدعی شد که ایران عامل نا امنی در منطقه و مسئول بن بست در برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) است.

کولونا که امروز نیز با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار کرد، در این مصاحبه مدعی شد: «منطقه شاهد بی ثباتی مزمن و رو به افزایش است و تحکیم روابط فرانسه با عربستان سعودی و امارات متحد عربی می‌تواند راهی در برابر این وضعیت باشد».

او افزود: «منطقه خاورمیانه با بحران‌هایی مواجه است و ایران با فعالیت‌های ثبات‌زدای خود از جمله برنامه هسته‌ای و موشکی و پهپادی موجب تشدید تنش در منطقه شده است».

وزیر امور خارجه فرانسه ضمن حمایت از اغتشاشات در ایران، ادعا کرد که مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران به بن‌بست رسیده و مسئولیت کامل این وضعیت متوجه ایران است که فرصت پذیرش متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را که «بهترین پیشنهاد ممکن بود» از دست داد.

 «کاترین کولونا» بار دیگر موضوع ارسال پهپاد از ایران به روسیه را پیش کشید و گفت: «با همکاری شرکای خود بر روند انتقال پهپاد از ایران به اوکراین که خلاف قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است تمرکز کرده‌ایم».

وزیر خارجه فرانسه در ادامه در یک چاپلوسی علنی، عربستان سعودی و امارات را قطب ثبات در منطقه توصیف کرد و گفت که پاریس به دنبال توسعه روابط با ریاض در همه حوزه‌ها است و از چشم انداز ۲۰۳۰ این کشور حمایت کامل می‌کند.

گزافه‌گویی وزیر خارجه فرانسه در ریاض

 «کاترین کولونا» برای اولین بار از ماه می سال گذشته که به سمت وزیر خارجه فرانسه انتخاب شد به عربستان سعودی سفر کرده و قرار است به امارات نیز برود. یکشنبه گذشته نیز «پرونو لومیر» وزیر اقتصاد و مالی فرانسه به عربستان سعودی سفر کرده بود.

ادعای این مقام فرانسوی مبنی بر اینکه ایران عامل بن بست در برجام است، در حالی است که در ماههای اخیر کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی به بهانه حمایت از اغتشاشات ایران، بارها گفته‌اند که برجام در اولویت آن‌ها قرار ندارد.

از طرف دیگر، اتحادیه اروپا در اقدامی در تلاش است تا به بهانه حمایت از مردم ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد که البته آن‌طور که خود اروپایی‌ها از جمله «جوزپ بورل» مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا اعتراف کرده‌اند، چنین اقدامی با موانع قانونی و حقوقی مواجه است و روند مذاکرات برجام را دشوار می‌کند.

در این راستا وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه گذشته از کشورهای غربی خواست تا دست از بازی بردارند و مذاکرات هسته‌ای با ایران را آغاز کند.

در شرایطی که غرب مذاکرات را به بن‌بست کشانده، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ماه دسامبر گذشته میلادی، صادرات نفت ایران یک نوع رکورد را در دوران پس از خروج آمریکا از برجام ثبت کرده است.

تحلیل‌گران بر این باورند که جنگ اوکراین و تحریم‌های گسترده اعمالی علیه روسیه، تحریم‌ها را به‌حدی گسترش داده که نظم تحریمی غرب از اعمال کامل آنها ناتوان خواهد بود.