تحلیل فاکس نیوز از رونمایی پایگاه هوایی زیرزمینی ایران

فاکس نیوز چهارشنبه نوشت؛ فرماندهان ارشد ارتش ایران در هنگام رونمایی از این پایگاه هوایی زیرزمینی، پیام تهدیدآمیزی برای اسرائیل فرستادند.

ایرنا گزارش داد که ایران روز سه شنبه به صورت رسمی از نخستین پایگاه هوایی زیرزمینی رونمایی کرده که از توانایی استقرار جت های جنگنده و موشک های کروز دوربرد برخوردار است.

مقام‌های ایران هم زمان با سخن گفتن در باره امکانات این پایگاه برای اجرای بهتر عملیات گوناگون ارتش، در هنگام سخن گفتن در باره اسرائیل دشمن اصلی، لحن تهاجمی به خود گرفتند.

تحلیل فاکس نیوز از رونمایی پایگاه هوایی زیرزمینی ایران

این سخنان در حالی بیان شد که اوج گیری تنش میان ایران و اسرائیل به ویژه در پی انتخاب بنیامین نتانیاهو به نخست وزیری اسرائیل ادامه یافته که از هنگام کارزار انتخاباتی به شدت عمل علیه ایران تهدید می‌کرده است.

یک کارشناس دفاعی ایران به فاکس نیوز دیجیتال گفت که رونمایی از این پایگاه، نشانگر تداوم روندی است که از مدتی پیش در سیاست امنیتی جمهوری اسلامی مشاهده می‌شده است.

ایران پیش از این پایگاه‌های زیرزمینی مشابهی برای استقرار موشک و پهپاد و همچنین دارای امکانات شلیک موشک‌های بالستیک از زیرزمین را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: تازه‌ترین پایگاه زیرزمینی ایران، نشانگر تغییر راهبرد تهران به سوی دفاع است.

به گزارش حوزه دفاعی ایرنا از روابط عمومی ارتش؛ پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش، مورد بازدید سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد.

پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و ... این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام ماموریت‌های محوله پذیرا باشند.

این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و بکارگیری عملیاتی جنگنده‌های جدید نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت.

عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که در سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است.

احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیازها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه‍ها قابلیت اجرای عملیات غافلگیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند.

این پایگاه‌ها با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آن‌ها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها از جمله یاسین، قائم و آصف امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.